De zelfrijdende auto, is die wel gewenst?

Zelfrijdende auto

Een volledig zelfrijdende auto is de toekomst, maar hoe dichtbij is deze realiteit? Tegenwoordig zijn auto’s uitgerust met geavanceerde sensoren en rijhulpsystemen die het rijden veiliger en comfortabeler maken. De komende jaren zal de technologie zich verder ontwikkelen, met als doel auto’s volledig autonoom te laten rijden.

renault-megane-autolening-2

De auto van nu: hoe ver zijn we?

De moderne auto’s van vandaag de dag zijn nog geen volledig zelfrijdende voertuigen, maar komen steeds dichterbij. De meeste nieuwe auto’s voldoen aan SAE-niveau 2 autonomie. Dit betekent dat ze voorzien zijn van systemen met camera’s, sensoren en radars die de omgeving in de gaten houden en rijhulpsystemen bieden.

Voorbeelden hiervan zijn:

Automatisch remmen en stoppen: Auto’s kunnen obstakels detecteren en zelfstandig ingrijpen wanneer een bestuurder niet reageert.

Adaptieve cruise control: Dit systeem houdt de snelheid vast en past deze automatisch aan op basis van het verkeer voor de auto.

Rijstrookassistentie: De auto kan binnen de rijstrook blijven en zelfs kleine correcties maken om te voorkomen dat deze onbedoeld afwijkt.


Hoewel deze systemen het rijden veiliger maken, vereisen ze nog altijd actieve controle van de bestuurder. Betrouwbaarheid en veiligheid blijven cruciale aandachtspunten.

De weg naar volledige autonomie

Op dit moment zijn er verschillende ontwikkelingen in gang die autonoom rijden verder mogelijk moeten maken.

Autofabrikanten zoals Tesla, Mercedes-Benz en Waymo testen al voertuigen met SAE-niveau 3 en 4 autonomie. Dit betekent dat de auto bepaalde rijtaken zelfstandig kan uitvoeren zonder ingrijpen van de bestuurder, al blijft menselijke controle nog vereist in complexe verkeerssituaties.

Recente ontwikkelingen:

  • In 2023 introduceerde Mercedes-Benz als eerste merk een auto met SAE-niveau 3 goedkeuring in Duitsland en enkele Amerikaanse staten. Dit betekent dat de bestuurder onder bepaalde omstandigheden tijdelijk de controle uit handen mag geven.
  • Tesla blijft met de "Full Self-Driving" (FSD) software uitbreidingen doorvoeren, maar wordt nog steeds als niveau 2+ beschouwd omdat toezicht van de bestuurder noodzakelijk blijft.
  • Waymo en Cruise testen in Amerikaanse steden al volledig zelfrijdende taxi’s (niveau 4) zonder bestuurder aan boord, maar deze zijn nog niet op grote schaal beschikbaar.
bmw-autolening-3
renault-5-autolening

Is de zelfrijdende auto gewenst?

Uit recent onderzoek blijkt dat de acceptatie van zelfrijdende auto's onder consumenten gemengd blijft. Volgens een onderzoek van Multiscope:

  • Slechts 10% van de Nederlanders voelt zich comfortabel in een volledig zelfrijdende auto.
  • 40% denkt dat zelfrijdende auto’s nooit de norm zullen worden.
  • 31% verwacht dat volledig autonome voertuigen binnen 15 jaar gangbaar zullen zijn.
  • Het merendeel van de bestuurders voelt zich veiliger met beperkte assistentie zoals cruise control (38%) of helemaal zonder assistentie (16%).

De toekomst van autonoom rijden

Ondanks de technologische vooruitgang blijft de acceptatie van zelfrijdende auto's een uitdaging. Factoren zoals wetgeving, aansprakelijkheid en betrouwbaarheid spelen een grote rol in de implementatie op grote schaal. Overheden en fabrikanten werken aan regels en veiligheidsnormen om een veilige invoering mogelijk te maken.

skoda-elroq-lening-auto

Voor nu blijft de realiteit dat menselijke controle onmisbaar is bij autonoom rijden. De komende jaren zullen bepalen of de technologie rijp genoeg is om volledig zelfrijdende auto’s mainstream te maken.

- p/m

labels.popular_makes

Nieuws