autofinancier-ultieme-occasion-koopgids

Auto Financier ultieme occasion koopgids

Het kopen van een tweedehands auto hoeft niet ingewikkeld te zijn, mits je je goed voorbereidt. In deze praktische koopgids nemen we je stap voor stap mee langs alle belangrijke aspecten: van de oriëntatie en budgetbepaling tot de proefrit, prijsonderhandeling en juridische afhandeling. Ook geven we tips op maat voor jonge kopers, gezinnen en zakelijke rijders, bespreken we waar je op moet letten bij importauto's en hoe je na de aankoop voor je auto zorgt. Lees verder en ga goed voorbereid op pad voor jouw ideale occasion!

 

Download hier de ultieme occasion koopgids

 

Voorbereiding en oriëntatie

Bedenk waarvoor en hoe je de auto gaat gebruiken
Voordat je marktplaatsen en showroomsites afstruint, is het belangrijk om scherp te hebben wat je zoekt. Denk na over je persoonlijke situatie en toekomstplannen. Hoe ziet je gezinssituatie eruit en verwacht je gezinsuitbreiding? Ga je de auto vooral zakelijk gebruiken, privé of allebei?

Dit bepaalt namelijk welk type auto geschikt is. Een jonge bestuurder met beperkt budget heeft andere wensen dan een groot gezin of iemand die de auto voor zijn werk nodig heeft. Stel jezelf vragen als: Heb ik vijf zitplaatsen nodig of misschien zeven? Wordt het een gezinsauto of een tweede auto voor erbij?

Kies een passend autotype
Zodra je weet waarvoor de auto dient, kun je gerichter naar een type auto zoeken. Er is keuze te over: van compacte stadsauto's tot ruime gezinswagens als stationwagons of MPV's, of misschien een SUV als je hoger wilt zitten. Bedenk wat je belangrijk vindt – bijvoorbeeld een zuinige kleine auto of juist veel ruimte en comfort – en filter daarop.

Door duidelijk je wensenlijstje te formuleren (denk aan aantal deuren, bagageruimte, brandstoftype, enzovoort) wordt het enorme occasion-aanbod al een stuk overzichtelijker.

Houd rekening met toekomstplannen
Koop je een auto voor korte termijn of wil je er jaren in rijden? Als je de auto waarschijnlijk korter dan ongeveer 2 jaar houdt, kun je overwegen een iets ouder exemplaar met hogere kilometerstand te nemen (vaak goedkoper). Plan je langer met de auto te doen, dan loont het om wat meer te investeren in een jongere auto met lage kilometerstand, zodat hij zijn waarde beter behoudt.

Bedenk ook hoeveel kilometer je jaarlijks ongeveer gaat rijden. Rijd je relatief weinig (onder circa 30.000 km/jaar), dan is een benzine-, hybride- of elektrische auto vaak goedkoper in gebruik dan diesel. Dieselauto's zijn vooral interessant bij écht hoge jaarkilometrages, vanwege de hogere wegenbelasting en verzekeringspremie die diesel met zich meebrengt.

Oriënteer je bovendien op brandstoftype: elektrisch of hybride rijden is schoon en voordelig in gebruik, maar de aanschafprijs ligt hoger dan bij een benzineauto. Denk dus goed na over dit soort afwegingen in de oriëntatiefase.

Budget en financieringsmogelijkheden

Stel een realistisch budget vast
Bepaal vooraf hoeveel je maximaal wilt uitgeven aan de auto, zodat je gericht kunt zoeken en niet teleurgesteld raakt. Spreek met jezelf een totaalbedrag af of een maandbedrag dat binnen je financiële comfortzone ligt.

Vergeet niet dat de kosten verder gaan dan alleen de aanschaf: houd ook rekening met maandelijkse lasten voor brandstof/energie, verzekering, wegenbelasting en onderhoud. Deze lopen flink uiteen per auto. Gebruik bijvoorbeeld een online autokostentool om verschillende modellen te vergelijken – soms kan een vergelijkbare auto tientallen euro's per maand duurder of goedkoper uitvallen in gebruik.

Denk na over financiering of lease
Heb je niet genoeg spaargeld of wil je het bedrag liever niet in één keer betalen, dan zijn er alternatieven. Je kunt een lening of financiering afsluiten, waarbij je de auto in maandelijkse termijnen afbetaalt. Kies je daarvoor, bereken dan wat je maandelijks kunt missen aan aflossing bovenop de gebruikskosten, om te voorkomen dat je aan het eind van de maand krap zit. Hoe duurder de auto, hoe hoger immers die maandelijkse financieringslast.

Een andere optie is private lease met koopoptie (huurkoop): je least de auto voor een vast bedrag per maand en kunt hem aan het einde eventueel overnemen. Dit wordt steeds populairder en kan aantrekkelijk zijn als je graag om de paar jaar een andere auto rijdt zonder in één keer veel te betalen.

Vergeet de inruilwaarde niet
Heb je nog een huidige auto die je gaat verkopen of inruilen? Die vertegenwoordigt natuurlijk ook waarde. Neem die inruilwaarde mee in je berekening: het vergroot je bestedingsruimte of drukt de bij te betalen som. Je kunt online checken wat je oude auto ongeveer waard is. Zo sta je sterker bij onderhandelen over de prijs van de nieuwe auto én weet je hoeveel je netto zult uitgeven.

Budgettips

  • Oriënteer je op prijzen van het model dat je zoekt, zodat je een gevoel hebt voor de marktwaarde
  • Door online prijzen te vergelijken van de beoogde auto's, zie je wat gangbare vraagprijzen zijn – handig tijdens het onderhandelen
  • Let op dat veel dealers werken met een meeneemprijs waar nog kosten bij kunnen komen
  • Hou altijd wat financiële reserve achter de hand voor onvoorziene kosten of eerste onderhoud aan je nieuwe aanwinst

Wat is een meeneemprijs?

Dit is de basale verkoopprijs zonder extra's. Dealers en garages adverteren vaak met een lage meeneemprijs waarbij geen garantiepakket, beurt of nieuwe APK is inbegrepen. Je kunt dan vaak kiezen voor een afleverpakket tegen extra kosten, of de auto "mee nemen zoals hij is". Houd er rekening mee dat je bij een meeneemprijs in ongeveer 90% van de gevallen zelf nog kosten zult moeten maken, bijvoorbeeld voor een onderhoudsbeurt of nieuwe banden.


Verschillende aankoopkanalen: particulier, dealer of online
Waar kun je het beste jouw occasion kopen? In grote lijnen heb je vier opties: bij een merkdealer, bij een universeel autobedrijf, bij een autohandelaar, of van een particulier. Steeds vaker komt daar een vijfde mogelijkheid bij: online platforms. Ieder kanaal heeft zo zijn voor- en nadelen:

  • Merkdealer

Dit is een officiële dealer van een bepaald automerk. Je betaalt hier vaak wat meer, maar krijgt doorgaans ook meer zekerheid. Merkdealers zijn betrouwbaar en leveren goede auto's, meestal van het eigen merk (al verkopen ze tegenwoordig ook wel andere merken). Voordeel is dat de auto vaak is nagekeken volgens fabrieksnormen en je fabrieks- of dealergarantie kunt krijgen. Bij jonge occasions zit er soms nog fabrieksgarantie op, of de dealer biedt een merkgebonden occasiongarantie van 12 of 24 maanden.

  • Universeel autobedrijf / garage

Dit zijn garages die verschillende merken verkopen. De prijzen zijn vaak scherp en de auto's goed. Omdat ze een eigen werkplaats hebben, is de auto meestal nagekeken en onderhouden. Ze hanteren vaak een meeneemprijs (de kale prijs zonder extra's), waarop meestal niet of nauwelijks te onderhandelen valt. Wel kun je vaak kiezen uit afleverpakketten (met nieuwe APK, onderhoudsbeurt, poetsbeurt, extra garantie etc.) tegen meerprijs. Groot voordeel van zo'n garage is dat reparaties ter plekke uitgevoerd kunnen worden en men vaak een garantie van 6 maanden aanbiedt bij wat duurdere auto's.

  • Autohandelaar

Dit is een handelaar die auto's inkoopt en verkoopt zonder eigen werkplaats. De kwaliteit kan variëren. Niet elke handelaar controleert de auto technisch grondig, dus er kunnen onbekende gebreken zijn. Vaak adverteren handelaren ook met meeneemprijzen, waardoor er weinig ruimte is om over de prijs te onderhandelen. Je kunt proberen te praten over verhelpen van gebreken of een nieuwe APK, maar reken er niet te veel op.

Vraag vooral of de auto al technisch is nagelopen en welke eventuele reparaties te verwachten zijn. Een betrouwbare handelaar zal hier eerlijk over zijn; als koper heb je immers ook een onderzoeksplicht. Bij handelaren is de prijs vaak lager dan bij dealers, maar je hebt minder zekerheden.

Let op: een handelaar kan ook auto's "in bemiddeling" verkopen voor particulieren – in zo'n geval gelden niet de consumentrechten zoals bij een bedrijf.

  • Particulier (onderling verkoop)

Rechtstreeks kopen van de vorige eigenaar via Marktplaats, Autoscout e.d. kan voordelig zijn: de vraagprijs ligt vaak lager omdat er geen bedrijfsmarges of garantie bij zitten. Wees wel extra voorzichtig: je hebt minder houvast over de geschiedenis en weinig mogelijkheid de verkoper achteraf aan te spreken op verborgen gebreken.

Controleer de verkoper zo goed mogelijk (bestaat het adres, klopt het verhaal bij de auto?). Besef dat koop tussen particulieren niet valt onder de consumentenwetgeving, dus geen wettelijke garantie/conformiteit. Onderhandelen over de prijs kan vaak wel, maar er is geen sprake van nazorg of reparaties achteraf – gekocht is gekocht.

Een particuliere occasion lijkt in eerste instantie goedkoper, maar eventuele reparaties na aankoop komen volledig voor jouw rekening. Onderaan de streep ben je bij een goede garage of dealer vaak beter uit, zeker bij duurdere of complexere auto's.

Tips voor particuliere aankoop:

  • Neem bij voorkeur iemand met autokennis mee
  • Overweeg een aankoopkeuring voor de zekerheid
  • Gebruik altijd een schriftelijk koopcontract om gemaakte afspraken vast te leggen
  • Online platform

Relatief nieuw zijn platforms waar je volledig online een auto kunt kopen. Deze partijen proberen het koopproces transparant en risicoloos te maken. Zo worden alle auto's onafhankelijk gekeurd en met alle gebreken in beeld gebracht. Je bestelt de auto online en krijgt hem aan huis geleverd, vaak met een bedenktijd/geld-terug-garantie zodat je de auto kunt uitproberen.

Betalen gebeurt veilig via een derdenrekening – het geld gaat pas naar de verkoper als jij de auto daadwerkelijk accepteert. Het voordeel is gemak (vanuit je luie stoel kiezen) en vaak een ruim landelijk aanbod, plus zekerheid van keuring en garantie. Nadeel kan zijn dat je vooraf niet fysiek kunt proefrijden (al kun je na aflevering bij ontevredenheid retourneren).

Het concept is nog nieuw, dus niet iedereen voelt zich er direct prettig bij. Mocht je online willen kopen, check dan wel of de aanbieder een keurmerk heeft en lees ervaringen van andere klanten.

Tip: ongeacht waar je koopt, check altijd de reviews en ervaringen van eerdere klanten over dat bedrijf of die verkoper. Een snelle Google-zoekopdracht naar de verkoper kan nuttige informatie opleveren. Vertrouw je het niet, loop dan weg – er zijn genoeg andere auto's te koop.

Checklists voor voertuigcontrole en papierwerk

Zodra je een interessante occasion op het oog hebt, is het tijd om de auto grondig te controleren voordat je tot koop overgaat. Laat je niet verblinden door een glimmende lak of een mooi verhaal van de verkoper, maar controleer zowel de technische staat van de auto als de bijbehorende documenten.

Technische en visuele controle
Doe de bezichtiging het liefst bij daglicht, zodat je niets over het hoofd ziet. Loop systematisch om de auto en let op het volgende:

Kilometerstand
Controleer of de kilometerstand logisch oogt en overeenkomt met wat in de advertentie staat. Een veel te lage stand voor de leeftijd kan duiden op terugdraaien. Vraag ook of er een NAP-tellerrapport is of doe zelf een RDW-kentekencheck om te zien of de kilometerhistorie consistent is.

Carrosserie en lak
Check de carrosserie zorgvuldig op roest, deukjes en krasjes. Kijk onderaan de portieren, dorpels en wielkasten, en sla eventuele rubberen strips of matten eens op om naar verborgen roestplekken te speuren. Let op verschillen in lakkleur of glans tussen panelen – zit er kleurverschil, dan kan dat wijzen op overgespoten (gerepareerde) schade. Controleer ook of alle deuren, motorkap en kofferklep goed sluiten en of de kieren gelijkmatig zijn.

Ruiten en verlichting
Bekijk de voorruit op sterretjes of barsten. Vooral in het zichtveld van de bestuurder mag geen scheur of ster zitten. Controleer of alle koplampen, achterlichten, knipperlichten, remlichten en kentekenverlichting werken en vrij zijn van schade of vocht. Vraag iemand om te helpen bij het testen: laat de ander remmen en de verlichting bedienen terwijl jij rond de auto loopt.

Banden en velgen
Inspecteer de banden op voldoende profiel en gelijkmatige slijtage. De slijtage-indicator in de groef mag nog niet bereikt zijn. Ongelijkmatige slijtage (bijv. buitenkant meer versleten dan binnenkant) kan wijzen op een slecht uitgelijnde ophanging. Controleer op beschadigingen: geen uitstulpingen, scheurtjes, spijkers of andere objecten in het loopvlak. Vergeet ook het reservewiel (of thuiskomertje) en de krik niet te bekijken, als die aanwezig zijn.

Onder de motorkap
Vraag of de motorkap open mag en controleer het motorcompartiment. Vloeistofniveaus moeten op peil zijn: check de oliepeilstok (olie tussen min en max, olie ziet er niet helemaal zwart en verbrand uit). Kijk in het reservoir van de koelvloeistof en remvloeistof of die op niveau zijn. Kijk ook rond het motorblok en onder de auto of er olielekkages zijn – plassen of sporen van olie duiden op lekkende keerringen of pakkingen, wat reparatie kan vereisen. Controleer de accupolen op corrosie (witte/groene aanslag) en of de V-snaren/ribbelsnaren er nog goed uitzien (niet rafelig of verglazend).

Interieur
Neem plaats en inspecteer het interieur op extreme slijtage of defecten. Werken alle elektrische functies? Test raamopeners, spiegels, interieurverlichting, ruitenwissers, claxon, airco of verwarming etc. grondig. Kijk of waarschuwingslampjes op het dashboard allemaal uitgaan na het starten. Blijven er lampjes branden (motorstoringslamp, airbaglamp, ABS etc.), vraag dan naar de oorzaak. Let op de staat van de bekleding: geen doorgezakte stoelen, scheuren of vlekken die op lekkage wijzen. Controleer ook of de autosleutels compleet zijn en allemaal passen/werken – een nieuwe sleutel bijmaken kan prijzig zijn, zeker bij moderne autosleutels.

Onderstel en remmen
Kijk, indien mogelijk, even onder de auto of je iets opvallends ziet (overmatige roest bijvoorbeeld aan dorpels of chassisbalken bij oudere auto's). Voel of de remschijven een opstaande rand hebben (slijtage) en of er genoeg remblok over is zichtbaar. Controleer de schokdempers: duw de auto een paar keer flink in bij elke hoek; hij moet daarna direct uitdempen en niet blijven deinen (anders kunnen de dempers versleten zijn).

Documenten en achtergrondcontrole
Naast de fysieke staat is de historie van de auto minstens zo belangrijk. Laat de verkoper de volgende documenten zien en controleer ze:

  • Onderhoudsboekje en onderhoudshistorie

Vraag expliciet naar het onderhoudsboekje of -historie. Idealiter is de auto keurig volgens schema onderhouden en zijn alle beurten afgestempeld. Een auto heeft normaal gesproken jaarlijks onderhoud nodig; een 10 jaar oude auto zou dus pakweg 10 stempels moeten hebben (tenzij langere intervallen gelden).

Check of grote onderhoudsbeurten en slijtageonderdelen recent gedaan zijn of binnenkort moeten gebeuren. Denk aan de distributieriem: is die al eens vervangen en zo ja, wanneer komt de volgende vervanging? Dit staat vaak in het boekje of op een sticker onder de motorkap. Distributieriem-vervanging kan duur uitvallen, dus als het bijna zover is, kun je dat meenemen in de prijsbespreking.

Als er geen of een onvolledig onderhoudsverleden is, wees dan extra op je hoede: "Geen historie betekent een groter risico." Overweeg in zo'n geval een onafhankelijke aankoopkeuring.

  • RDW kentekencheck

Doe online een kentekencheck (via de RDW website of een app) voor de auto. Hiermee kun je veel info achterhalen: aantal vorige eigenaren, datum eerste toelating, of de auto als import geregistreerd staat, of er mogelijk als gestolen gesignaleerd is, enz. Bovendien kun je de APK-vervaldatum zien en of de auto WAM-verzekerd is (relevant als je een proefrit gaat maken).

Een kentekencheck laat ook vaak zien of de kilometerstand logisch is of niet (voor Nederlandse auto's geeft de RDW "Logisch" of "Onlogisch" aan; bij importauto's staat er "Geen oordeel"). Bij twijfel over de tellerstand kun je ook via de RDW een tellerrapport (Nationale Autopas) opvragen.

  • NAP/tellerrapport

Indien beschikbaar, controleer het officiële tellerrapport op oplopende kilometerregistraties. Geen tellerrapport bij een Nederlandse auto is verdacht, tenzij de auto ouder is (voor 199x) of heel lang van één eigenaar geweest die weinig reed. Bij importauto's is zo'n rapport vaak niet aanwezig; dan moet je op onderhoudsstempels en je eigen inschatting afgaan.

  • Schadeverleden

Probeer te achterhalen of de auto ooit flinke schade heeft gehad. Vraag het de verkoper direct: "Heeft deze auto in het verleden schade gehad of is er iets gerepareerd?" Kijk daarbij naar zijn reactie; een eerlijke verkoper zal open zijn.

Je kunt ook via diensten als het RDW-voertuigrapport of commerciële partijen proberen inzicht te krijgen in eventuele geregistreerde schade. Realiseer je echter dat lichte schade vaak niet geregistreerd staat en geïmporteerde auto's een onbekend schadeverleden kunnen hebben. Uiteindelijk geeft een technische keuring door een expert het meeste zekerheid over (verborgen) schade.

  • Diversen

Controleer of alle originele papieren aanwezig zijn: het kentekenbewijs (tegenwoordig een kentekencard plus tenaamstellingscode) en bijbehorende APK-keuringsrapporten. Vraag naar het vrijwaringsbewijs zodra je de auto koopt (daarmee toont de verkoper aan dat de auto niet meer op zijn naam staat).

Als er nog accessoires bij horen (tweede set sleutels, boekjes, navigatie-cd's, code-kaarten voor radio, etc.), zorg dat je die krijgt of laat het noteren als ze ontbreken.

Samengevat: Laat geen detail onbesproken. Wees kritisch op de buitenkant én het interieur. Ga na of alle uitrusting werkt, of er zich tijdens het rijden geen problemen voordoen en of er niets essentieels ontbreekt. Vraag desnoods meerdere keren door; een goede verkoper zal begrip hebben voor je grondigheid.

Voel je vooral niet bezwaard om iemand mee te nemen die meer van auto's weet – twee paar ogen zien meer dan één en kunnen elkaar aanvullen. Heb je zelf weinig technische kennis, dan is het slim om een monteur of technisch bekende mee te vragen voor een second opinion. Liever een keer te veel controleren, dan achteraf spijt!

Proefrit: waar moet je op letten?

Een proefrit maken is cruciaal bij de aanschaf van een gebruikte auto. Laat je niet overhalen tot een koop zonder te rijden – hoe mooi de auto er ook uitziet. Sta erop dat je een uitgebreide proefrit mag maken, bij voorkeur een minuut of 30 en op verschillende soorten wegen. Plan de proefrit op een moment dat het rustig is, zodat je de auto in alle gemoedsrust kunt testen.

Vooraf regelen
Ga nooit een koopcontract tekenen vóórdat je een proefrit hebt gemaakt. Sommige verkopers (bij hoge vraag) proberen dit wel eens af te dwingen, maar doe het niet – eerst zelf rijden!

Zorg ook dat de auto voor de proefrit verzekerd is en een geldige APK heeft. Bij een autobedrijf is dit meestal geregeld (ze zetten dan hun handelaarskenteken op de auto, de bekende groene platen). Koop je van een particulier, controleer dan zelf of zijn verzekering een proefrit dekt, anders loop jij risico als er iets gebeurt. Je kunt online via de RDW checken of het voertuig WAM-verzekerd is en wat de APK-vervaldatum is. Zo niet, bespreek dan dat de verkoper dit regelt, of laat de proefrit achterwege (te gevaarlijk/onverstandig).

Tijdens de proefrit
Rij de auto zowel in de stad (drempels, bochten, stop-and-go) als op een 80- of snelweg (hogere snelheid) om een goed beeld te krijgen. Let op de volgende punten:

Motor & prestaties
Start de auto van koud (vraag en check of 'ie niet al warmgedraaid is). Alle waarschuwingslampjes op het dashboard moeten uitgaan nadat de motor loopt. Blijft er iets branden, vraag waarom. Luister bij stationair draaien: loopt de motor gelijkmatig en zonder rare bijgeluiden? Een lichte tik bij koude start kan normaal zijn, maar hevig ratelen of bonken is fout.

Trek rustig op en let op hoe de motor reageert: komt de auto vlot van zijn plek of houdt hij in? Test ook bij verschillende toerentallen. Rijdt de auto prettig op de snelweg, kan hij vlot invoegen en blijft hij soepel draaien bij 100-120 km/u?

Versnellingsbak & koppeling
Schakel alle versnellingen door. De bak moet soepel schakelen, zonder gekraak of gehaper. Voel bij een handbak waar het aangrijpingspunt van de koppeling zit: idealiter ongeveer halverwege de pedaalslag. Als de koppeling pas helemaal bovenin pakt, kan dat duiden op slijtage.

Trap op een rustige weg vanuit lage toeren het gaspedaal in een hoge versnelling in: als de motor toert zonder dat de auto versnelt (koppeling slipt), is de koppeling versleten. Bij een automaat: schakelt hij vloeiend door alle standen? Proef ook eens de kickdown (flink gasgeven) – komt de bak alert terug in een lagere versnelling?

Remmen
Probeer de remmen zowel zachtjes als eens flink. Voelt het pedaal lekker stevig of juist sponzig (lucht in systeem)? Remt de auto in een rechte lijn, of trekt hij naar één kant (wijst op ongelijke remwerking)? Trillingen in het stuur of pedaal bij licht remmen kunnen duiden op kromme remschijven. Let hier extra op bij hogere snelheden: als je 100 km/u rijdt en geleidelijk remt, mag de auto niet schudden. Een ABS-ingreep (trillend pedaal) mag alleen voelbaar zijn bij een noodstop op glad wegdek.

Wegligging & onderstel
Geef op een rustige weg even kort wat stevig gas en laat dan het stuur los (hou handen er vlakbij!); de auto zou rechtuit moeten blijven gaan. Trillingen bij bepaalde snelheden (bijv. trillen in het stuur rond 100 km/u) kunnen op onbalans in de wielen wijzen.

Rijd over een verkeersdrempel of hobbelige weg om de vering/demping te testen: de auto moet niet nadansen als een stuiterbal. Luister naar bijgeluiden: kloppen, tikken of kraken bij oneffenheden kunnen op slijtage in het onderstel duiden (denk aan fuseekogels, rubbers, stabilisatorstangetjes). Maak ook scherpe bochten op een parkeerplaats: bijgeluiden (klik-klik geluid) in bochten wijzen op versleten homokineten (voorwielaandrijving).

Stuurinrichting
Het stuur moet licht en precies aanvoelen, zonder trillingen. Voel bij stilstaan eens met draaiende motor of het stuur soepel van links naar rechts gaat (bekijk de banden, of ze zonder schokken meedraaien). Piept of jankt de stuurbekrachtiging bij draaien? Dat kan duiden op een bijna lege stuurbekrachtigingsolie of een versleten servo-pomp. Tijdens het rijden moet de auto ook bij rechtuit rijden koersvast zijn; continue kleine correcties kunnen wijzen op slechte uitlijning.

Airco/verwarming en elektronica
Test de airconditioning grondig: komt er koude lucht uit en na inschakelen geen muffe geur? Zet ook de verwarming even aan: blaast hij goed warm en is de luchtstroom voldoende? Probeer alle functies die de auto heeft: van ruitenwissers (in alle standen) tot cruise control, navigatie, elektrisch verstelbare stoelen, parkeersensoren, noem maar op. Beter nu ontdekken dat iets niet werkt dan na aankoop.

Algemeen rijgevoel
Rijdt de auto prettig? Voel je je er comfortabel in, zit je goed (stoel en stuur voldoende verstelbaar) en heb je goed zicht rondom? Past de grootte van de auto bij jou (niet iedereen voelt zich meteen senang in een grote MPV of juist een klein stadsautootje)? Probeer desnoods parkeren om te zien of je er mee overweg kunt.

Gebruik de proefrit ook om te kijken of de auto bij je past: kun je je voorstellen hier dagelijks in te rijden? Soms ontdek je tijdens een rit praktische dingen, zoals een instap die tegenvalt, een dashboard dat onhandig is, of simpelweg dat het "gevoel" niet goed is. Neem dat serieus – het gaat niet alleen om de techniek maar ook om jouw klik met de auto.

Extra tips

  • Neem iemand mee tijdens de proefrit. Twee paar oren horen meer; je bijrijder kan letten op geluiden of zaken opmerken terwijl jij je op de weg concentreert
  • Zet eventueel de radio uit tijdens de testrit zodat je de auto zelf goed hoort
  • Schroom niet om na de rit nog onder de motorkap of onder de auto te kijken als iets je is opgevallen (bijv. rook uit de uitlaat, een oliegeur, enz.)
  • Vraag na de proefrit altijd of je nog even de auto op de brug mag zien bij de garage (als je bij een autobedrijf bent) – sommigen staan dat toe en dan kun je de onderkant inspecteren op lekkages of roest

Kortom: benut de proefrit optimaal om eventuele gebreken te signaleren en na te gaan of de auto technisch én qua gevoel in orde is. Laat je niet opjagen; een verkoper die serieus is, zal begrijpen dat jij zorgvuldig wil testen.

Onderhandelen over de prijs

Heb je de juiste auto gevonden en bevalt de proefrit? Dan komt het spannende deel: de onderhandelingen. Realistisch gezien is de ruimte om af te dingen tegenwoordig soms beperkt – door de grote vraag naar occasions zijn populaire modellen vaak snel weg, en hanteren veel verkopers vaste prijzen. Bij dealers en garages is de vraagprijs vaak al een scherpe meeneemprijs waar weinig speling in zit. Toch geldt: proberen kan altijd!

Bereid je goed voor
Voordat je gaat onderhandelen, onderzoek wat een redelijke prijs is voor de betreffende auto. Check bijvoorbeeld online koerslijsten of vergelijkbare bronnen om de dagwaarde te kennen. Als je inruilauto hebt, zoek dan ook daarvan de inkoopwaarde op zodat je weet wat je minimaal daarvoor kunt krijgen. Deze informatie zorgt dat je beslagen ten ijs komt en voorkomt dat je een te hoge prijs betaalt of te weinig krijgt voor je oude auto.

Onderhandelingsstrategie
Start het gesprek met de verkoper over de prijs op basis van je bevindingen. Heb je tijdens de proefrit of controle punten ontdekt (bijv. banden aan vervanging toe, onderhoud achterstallig, kleine schades), gebruik die als argumenten om de prijs te herzien of om extra's inbegrepen te krijgen.

Soms is korting in geld lastig, maar wil de verkoper wel tegemoetkomen door bijvoorbeeld een beurt, nieuwe APK, set nieuwe banden of extra garantie zonder meerprijs te leveren – dat is ook wat waard. Zeker bij garages met meeneemprijzen kun je proberen te praten over zo'n afleverpakket.

Wees reëel en vriendelijk
Hou de onderhandelingen altijd netjes. Blijf beleefd en leg uit waarom je denkt dat een bepaalde prijs passend is. Noem concrete voorbeelden (bv: "Ik zie dat vergelijkbare auto's voor €1000 minder worden aangeboden" of "Gezien de banden vervangen moeten worden, wil ik graag dat u dat meeneemt in de prijs").

Doe een tegenbod iets onder je echte limiet, zodat er ruimte is om in het midden te eindigen. Geef de verkoper ook het gevoel dat je daadwerkelijk wilt kopen als de deal goed is – bluffen dat je "nog veel andere opties" hebt kan averechts werken als je eigenlijk deze auto wilt.

Wanneer niet te onderhandelen?
In sommige gevallen is onderhandelen zinloos of onverstandig. Bijvoorbeeld als de auto zeer gewild is en de vraagprijs al marktconform of laag is. De verkoper zal dan waarschijnlijk voet bij stuk houden – zeker in de huidige markt waar vaak meerdere kapers op de kust zijn.

Ook bij vaste concepten (zoals sommige internetverkopers of dealers die adverteren met "beste prijs meteen") is er nauwelijks onderhandelingsruimte. Focus dan eerder op zaken als garantie of een volle tank brandstof als extraatje.

Probeer het toch altijd
Zelfs al is de ruimte beperkt, niet geschoten is altijd mis. Vraag gerust: "Is de prijs onderhandelbaar?" Je merkt aan de reactie meteen of er beweging in zit. Wordt er moeilijk gedaan, dan heb je het in ieder geval geprobeerd. Wordt er wel tegemoetgekomen, dan is dat mooi meegenomen.

Een veelgebruikte truc is om bij rondetafel-bedragen (zeg €10.000) te vragen "Is €9.500 een deal?" – wie weet splitst men het verschil.

Let op bij inruil
Onderhandel altijd apart over de prijs van de nieuwe auto en de inruilprijs van je oude. Anders kan een ogenschijnlijke hoge inruilprijs gecompenseerd worden door minder korting op de aankoop, of omgekeerd. Houd de twee transacties gescheiden in je hoofd en in de onderhandeling.

Tot slot: Zodra jullie het eens zijn, laat alle afspraken opschrijven in de koopovereenkomst. En bedenk: als onderhandelen écht niet lukt en de auto precies is wat je zoekt tegen een faire prijs, wees dan sportief genoeg om ja te zeggen. Soms is de vraag naar occasions zo groot dat afdingen er gewoon niet in zit. Een goede auto tegen een eerlijke prijs is ook wat waard. Maar voel je nooit bezwaard om te wandelen als het niet goed voelt; er komen altijd weer nieuwe kansen.

Garantievormen bij gebruikte auto's

Garanties kunnen je als koper een hoop gemoedsrust geven. Tegelijk is het een onderwerp waar veel misverstanden over bestaan. We onderscheiden hier drie vormen van garantie: afspraakgarantie (verkoopgarantie) van de verkoper, fabrieksgarantie (op jongere auto's) en wettelijke garantie (conformiteit) op basis van consumentenrecht.

1. Verkopersgarantie / aanvullende garantie
Dit is wat men in de volksmond vaak bedoelt met "garantie" bij een occasion. Het is een vrijwillige afspraak tussen koper en (professionele) verkoper. Veel autobedrijven bieden een eigen garantie van bijvoorbeeld 3 of 6 maanden op de auto, al dan niet tegen meerprijs of als onderdeel van een afleverpakket.

Een bekende vorm is de garantie die aangesloten dealers geven bij auto's boven een bepaalde prijs, vaak standaard 6 maanden garantie volgens duidelijk omschreven voorwaarden. Ook merkdealers hebben vaak occasiongaranties: bijvoorbeeld dealers geven tot 12 of 24 maanden garantie en mobiliteitsservice op geselecteerde occasions.

  • Let op de voorwaarden

Vraag altijd expliciet wat de garantie inhoudt. Welke onderdelen vallen er precies onder? Zijn er uitsluitingen of eigen risico's? Hoe lang geldt de dekking? Bij wie kun je aanspraak maken (moet je terug naar de verkoper of mag het ook bij een lokale garage)?

Bijvoorbeeld: een verkoper zegt "garantie op motor en versnellingsbak". Bedoelt hij écht alle inwendige motor- en bakdelen, of alleen dat als de motor helemaal stuk gaat het gedekt is? Vallen randapparaten als de turbo of dynamo daaronder? Wees niet bang door te vragen en vraag om de garantievoorwaarden op papier.

  • Reparatiekostenverzekering

Sommige garages werken met externe garantieverzekeringen. Je koopt dan feitelijk een verzekering tegen reparatiekosten voor een bepaalde periode. Dit kan een "standaard, extra of exclusief" dekking zijn met elk hun eigen lijst van gedekte onderdelen.

Check welke punten onder de dekking vallen – vaak zijn slijtagedelen uitgesloten en gelden maxima per claim. Voordeel van zo'n polis is dat hij soms ook buiten de verkooppunt gebruikt kan worden (bij merkgaranties vaak niet). Nadeel is dat het poliswerk is: je moet soms alles eerst laten goedkeuren. Lees dus goed de kleine lettertjes als je zo'n garantie afsluit of krijgt.

  • Overig

Let ook op aanvullende service: biedt de garantie een haal- en brengservice als de auto niet meer rijdt? Krijg je een leenauto tijdens reparatie? Worden arbeidsuren volledig vergoed? Dit soort zaken kunnen verschillen per garantie en zijn prettig om vooraf te weten.

2. Fabrieksgarantie (op jong gebruikte auto's)
Koop je een occasion die nog jong is (meestal onder de 2-3 jaar), dan kan er nog fabrieksgarantie op zitten van de eerste eigenaar. Fabrieksgarantie is de garantie die de autofabrikant geeft op een nieuwe auto, meestal 2 jaar (soms langer, bv. Kia/Hyundai 5 of 7 jaar, etc.). Deze garantie is doorgaans overdraagbaar aan de volgende eigenaar binnen de termijn.

Het mooie hiervan is dat het vaak zeer compleet is: vrijwel alle defecten door materiaal- of fabricagefouten worden kosteloos hersteld bij een merkdealer. Informeer of de auto nog fabrieksgarantie heeft, en zo ja tot wanneer en wat ervoor nodig is (soms is doorverkoop via een merkdealer vereist voor volledige overdracht, of moet het onderhoud volgens schema zijn uitgevoerd).

Ook bestaan er verlengde fabrieksgaranties of servicecontracten; als de vorige eigenaar dat had, profiteer jij daar mogelijk van mee. Kortom: fabrieksgarantie is het gunstigst, maar slechts weinige occasions vallen daar nog onder.

3. Wettelijke garantie (conformiteit)
Naast eventuele afgesproken garantie heb je als consument bepaalde wettelijke rechten wanneer je bij een bedrijf een auto koopt. De wet zegt dat een product moet voldoen aan wat je redelijkerwijs mag verwachten. Gaat iets kapot dat niet te verwachten was, dan spreekt men van non-conformiteit en moet de verkoper een oplossing bieden (reparatie, vergoeding of ontbinding in het uiterste geval).

Echter, bij tweedehands auto's is dit een grijs gebied en sterk afhankelijk van leeftijd, prijs en geadverteerde staat van de auto. Bijvoorbeeld: van een auto van €1.000 mag je minder verwachten dan van een jonge occasion van €20.000. Wettelijke conformiteit is dus geen zwart-wit verhaal en leidt in de praktijk nog wel eens tot discussie.

Belangrijke punten om te weten
Bewijslast: Treedt er een gebrek op binnen 6 maanden na aankoop, dan gaat de wet ervan uit dat het gebrek al bestond ten tijde van de verkoop, tenzij de verkoper tegendeel bewijst. In zo'n geval zou de verkoper kosteloos moeten herstellen. Ontstaat het probleem na 6 maanden, dan ligt de bewijslast juist bij jou als koper om aan te tonen dat het gebrek al latent aanwezig was – wat vaak lastig is.

Uitzondering particulier: Koop je van een particulier, dan heb je geen wettelijk recht op conformiteit. Die regels gelden alleen bij consumentenkoop (bedrijf -> particulier). Onderling is het echt zoals gezien gekocht, tenzij je kunt aantonen dat er sprake is van opzet of dwaling, maar dat is een moeizaam proces. Dit onderstreept het belang van goede controle en afspraken als je particulier koopt.

Relatie met verkoopgarantie: Soms denkt men dat als je geen "garantie" krijgt van de verkoper, je dan bent overgeleverd aan pech. Maar onthoud dat je altijd nog die wettelijke bescherming hebt bij een dealer of garage, zeker in de eerste maanden. Verkoper en koper kunnen niet contractueel afspreken om wettelijke rechten uit te sluiten.

Dus zelfs zonder officiële garantie kun je aanspraak maken op herstel als er direct iets ernstig mis blijkt (tenzij je bijv. bewust een auto "zonder garantie, met bekende gebreken" tegen lagere prijs hebt gekocht, dan wordt het een lastiger verhaal). Bij twijfel kun je juridisch advies inwinnen. Het is overigens wel zo dat een verkoper vaak méér service biedt als je officiële garantie hebt; zonder dat zal hij sneller verwijzen naar "oudere auto, mag kapot gaan".

Tips omtrent garantie

  • Neem garantie(afspraken) altijd op in het koopcontract – wat is toegezegd en voor welke duur
  • Bewaar ook de originele advertentietekst (print of screenshot); hierin staan vaak uitspraken over de staat en opties van de auto, wat later van pas kan komen als er discussie ontstaat
  • Koop je bij een erkend bedrijf, dan heb je vaak standaard garantie tenzij je nadrukkelijk voor "geen garantie" tekent (meestal in ruil voor lagere prijs). Realiseer je dat je die keuze hebt
  • Garantie geeft rust, maar betaal er ook niet de hoofdprijs dubbelop voor. Soms is een auto zonder extra garantie + zelf een potje reserveren voor reparaties financieel gunstiger. Bij duurdere wagens kan garantie juist veel waard zijn. Maak hierin een afweging die past bij je risicobereidheid

Juridische aspecten en formaliteiten

Bij de aankoop komen ook de nodige formele en juridische zaken kijken. Hieronder een overzicht van wat je zeker niet moet vergeten:

Koopcontract opstellen
Is de deal rond, leg dan altijd alles schriftelijk vast in een koopcontract. Bij een autobedrijf zal men doorgaans een standaard koopovereenkomst invullen met alle gegevens. Let goed op dat daarop de juiste auto (kenteken, merk/type, chassisnummer) vermeld staat, de gegevens van beide partijen, de prijs en eventuele afspraken over aflevering, reparaties, inruil en garantie.

Lees voordat je tekent alles door, inclusief de kleine lettertjes. Zijn er mondeling toezeggingen gedaan ("er zit nieuwe APK op", "banden worden nog vervangen", "de auto heeft geen schadeverleden"), zorg dat die ook zwart-op-wit staan. Wat niet op papier staat, kun je later lastiger bewijzen.

Extra tip: bewaar de originele advertentie van de auto (print of digitaal). Mocht later discussie ontstaan of bepaalde opties beloofd waren of de staat anders voorgespiegeld was, dan heb jij de bron.

Koop je de auto van een particulier, dan kun je het beste samen een modelcontract invullen dat gratis te downloaden is. Dat behandelt alle punten, van kilometerstand tot aangeklaarde gebreken. Vul het zorgvuldig in en laat zowel koper als verkoper ondertekenen. Hiermee voorkom je discussie achteraf.

Betaling en factuur
Betaal bij voorkeur een groot bedrag niet contant. Kies voor een traceerbare betaalmethode (bankoverschrijving, pinnen bij het autobedrijf, of via een veilige derdenrekening bij online platforms). Bij betaling ontvang je van een autobedrijf een factuur. Check dat de factuur klopt met het afgesproken bedrag (inclusief evt. aanbetalingen of verrekening inruil) en dat er "volledig voldaan" op komt te staan zodra je betaald hebt.

De factuur is ook belangrijk voor garantie en eventuele latere geschillen, bewaar deze dus goed. Bij een particulier is een factuur niet gebruikelijk, maar het ondertekende contract en een bankoverschrijving is voldoende bewijs van aankoop.

Kenteken overschrijven (tenaamstelling)

In Nederland moet het voertuig na de verkoop op naam van de koper gesteld worden. Dit heet overschrijven. Koop je bij een dealer, dan kunnen zij dit vaak ter plekke digitaal regelen voor je. Bij particuliere koop ga je samen naar een PostNL loket (bijv. in een supermarkt) of een RDW-balie.

Je hebt daarvoor van de verkoper nodig: de kentekencard (of bij oude papieren: het tenaamstellingsbewijs deel IB) én de tenaamstellingscode (of het overschrijvingsbewijs deel II). Vul het overschrijvingsformulier in of laat de baliemedewerker de kaart + code verwerken. Jij als koper moet je legitimeren met een geldig ID.

Zodra de overschrijving is gelukt, krijg jíj een deel van de tenaamstellingscode (als het digitaal gaat) of een vrijwaringsbewijs overhandigd. Het vrijwaringsbewijs moet je gelijk aan de verkoper geven of sturen; hiermee heeft hij zwart-op-wit dat de auto niet langer op zijn naam staat en is hij gevrijwaard van toekomstige lasten (belasting, boetes).

Als koper krijg je later per post een nieuwe kentekencard (op jouw naam) thuisgestuurd plus het tweede deel van de tenaamstellingscode. Bewaar die goed, je hebt de code weer nodig bij een volgende verkoop.

Verzekering meteen regelen

Op het moment dat de auto op jouw naam staat, ben je wettelijk verplicht minimaal een WA-verzekering erop te hebben. Regel dit dus tijdig! Je kunt vooraf al een autoverzekering uitzoeken en laten ingaan op de dag van overschrijven. Vaak kun je online of telefonisch de verzekering activeren direct na overschrijven (je hebt dan het kenteken al).

Rijd niet onverzekerd weg; dat kan een fikse boete opleveren én een hoop gedoe als er wat gebeurt. Overweeg afhankelijk van de waarde/leeftijd van de auto of je WA, WA+ (beperkt casco) of Allrisk (volledig casco) wilt verzekeren. Vuistregel: voor auto's ouder dan ongeveer 10 jaar is vaak alleen WA afsluiten gebruikelijk, voor nieuwere of duurdere modellen is uitgebreider verzekeren verstandig.

Belastingen en heffingen

Als de auto overgeschreven is, krijg je vanzelf bericht van de belastingdienst voor de motorrijtuigenbelasting (wegenbelasting). Zorg dat dit ook geregeld wordt (automatische incasso instellen is handig). Vergeet ook niet eventueel een parkeervergunning aan te vragen in je woonplaats als dat nodig is.

BPM/BTW bij import

Als je zelf een auto importeert uit het buitenland (bijvoorbeeld in Duitsland koopt en hier invoert), houd dan rekening met de extra belastingkosten. Je moet aangifte doen voor de BPM (Belasting Personenauto's en Motorrijtuigen) en deze betalen voordat je een Nederlands kenteken krijgt.

Vrijwel voor alle geïmporteerde personenauto's die jonger zijn dan ongeveer 18 jaar moet BPM afgedragen worden. De BPM wordt berekend over de CO₂-uitstoot en leeftijd/waarde van de auto; hoe nieuwer en vervuilender, hoe hoger het bedrag. Bij gebruikte import mag je een afschrijving toepassen, of de auto laten taxeren bij schade, om minder BPM te betalen.

Maar pas op: import met schade-taxatie (waardoor BPM erg laag uitvalt) kan later voor problemen zorgen – zie het volgende hoofdstuk over importtips.

Daarnaast: BTW moet je in principe betalen als je een nieuwe auto (<6 maanden oud of <6000 km) uit een EU-land haalt of een auto van buiten de EU importeert (plus invoerrechten). Bij een normale gebruikte auto uit de EU betaal je meestal geen extra btw in Nederland omdat de verkoper al btw verrekend heeft (bij particulier of marge-auto).

Voor particuliere kopers volstaat: weet dat BPM vrijwel altijd komt kijken bij import, en bij speciale gevallen ook btw.

Juridische valkuilen

Enkele punten om op te letten om juridisch gedoe te voorkomen:

Schuldeisers en beslag: Controleer bij particuliere koop of de auto niet onder een financiering valt of dat er beslag op ligt. Vraag om een vrijwaringsbewijs van zijn eventuele lening (als de auto als onderpand diende) of doe navraag via het RDW of de auto "gesignaleerd" staat.

Oordeel "WOK": Als bij de RDW-check staat "WOK-status: ja", betekent dit Wacht Op Keuren, de auto is ooit zwaar beschadigd geweest en moet opnieuw gekeurd worden. Koop zo'n auto alleen als je weet waar je aan begint.

Retourrecht: Bij koop op afstand (bijvoorbeeld online zonder de auto fysiek gezien te hebben) heb je als consument 14 dagen bedenktijd om de koop te ontbinden. Dit is wettelijk bepaald. Bij aankoop in de showroom of bij een particulier is er géén automatisch retourrecht, tenzij je dat afspreekt.

Geschillen: Mocht je na aankoop in een conflict verzeild raken (bijv. ernstige verborgen gebreken en de verkoper werkt niet mee), dan kun je bij een erkend bedrijf terecht bij de Geschillencommissie Voertuigen. Ook rechtsbijstand of juridisch advies kunnen helpen. Hopelijk komt het niet zover, maar ken je rechten.

Samengevat: zorg dat alle papieren en formaliteiten op orde zijn voordat je wegrijdt in je "nieuwe" auto. Een goede administratie en duidelijke afspraken beschermen jou en zorgen voor een prettige afronding van de koop.

Specifieke kooptips voor verschillende soorten kopers

Elke autobuyer heeft zo zijn eigen wensen en aandachtspunten. Hieronder enkele gerichte tips afhankelijk van wie je bent en waar je de auto voor nodig hebt:

  • Jonge kopers / beginners

Ben je net geslaagd voor je rijexamen of koop je je allereerste auto? Spannend! Begin eenvoudig en verstandig. Kies bij voorkeur een betrouwbaar model in een niet te hoge verzekeringsklasse, vaak kom je uit bij een kleine of compacte middenklasser.

Informeer wat een verzekering voor jou als jonge bestuurder kost; soms is een iets oudere auto of een auto met minder vermogen stukken goedkoper in de verzekering. Let op veiligheid: oudere goedkope auto's missen soms airbags of ABS; liever iets meer uitgeven voor basisveiligheid.

Ga bij proefrijden na of je je prettig voelt in de auto qua formaat en overzicht. Jongeren houden van gadgets, maar laat je niet alleen verleiden door een dikke audio of velgen, de technische staat is belangrijker. Neem zeker iemand met ervaring mee bij het bekijken; twee ogen zien meer en een doorgewinterde automobilist kan jou wijzen op zaken waar je niet aan dacht.

Tot slot: maak een realistisch budget inclusief brandstof en onderhoud. Als je als student bijvoorbeeld €2.000 voor de auto uitgeeft, moet je niet vergeten dat je ook nog verzekering, wegenbelasting en brandstof maandelijks hebt. Een appeltje voor de dorst houden voor reparaties is ook slim, zeker bij een oudere eerste auto.

  • Gezinnen

Voor gezinnen draait alles om ruimte, comfort en veiligheid. Ga je met partner en (toekomstige) kinderen op pad, denk dan aan voldoende zitplaatsen en bagageruimte. Past de kinderwagen in de kofferbak? Kunnen kinderstoeltjes gemakkelijk bevestigd worden (is ISOFIX aanwezig bijvoorbeeld)?

Een praktische carrosserievorm, stationwagon, MPV of SUV, is vaak ideaal voor gezinnen, dankzij ruime achterbanken en bagageruimte. Overweeg een 7-zitter als je een groot gezin hebt of regelmatig opa/oma of vriendjes mee wilt nemen. Kijk ook naar de deur-indeling: schuifdeuren bij MPV's zijn bijvoorbeeld super handig met kinderen in krappe parkeervakken.

Hecht veel waarde aan veiligheid: check de EuroNCAP-score van het model, en kies bij voorkeur een auto met features als side-airbags, ESP en goede crash-testresultaten (voor zover binnen je budget en bouwjaar mogelijk). Gezinsauto's krijgen het vaak zwaar te verduren (denk aan snoeppapiertjes, trap tegen stoelleuning, etc.); inspecteer dus extra goed het interieur op slijtage en werkende functies achterin (elektrische ramen die niet klemmen bij vingertjes, bijvoorbeeld).

Rijcomfort is ook belangrijk , een stille, comfortabele auto maakt lange ritten met kids zoveel relaxter. Ten slotte: denk aan klimaatregeling. Airco of climate control is haast een must met kinderen op warme dagen, en een standkachel of snelle verwarming is fijn in de winter.

Kortom, bij gezinsuitbreiding liever een auto kiezen die een maatje groter is dan je misschien aanvankelijk dacht nodig te hebben. Liever te veel ruimte dan spijt van te weinig!

  • Zakelijke rijders / veelrijders

Gebruik je de auto (deels) zakelijk of maak je gewoon heel veel kilometers voor je werk? Dan staan betrouwbaarheid en gebruikskosten voorop. Je wilt tenslotte niet met pech langs de weg staan onderweg naar een klant.

Kijk naar modellen die bekendstaan om hun degelijkheid, online zijn lijsten van betrouwbare occasions per segment te vinden. Overweeg een diesel of hybride als je jaarlijks boven de ongeveer 25.000 à 30.000 km uitkomt, vanwege de lagere brandstofkosten per km. Al moet je bij diesel rekening houden met hogere wegenbelasting en eventuele milieuzone-beperkingen in steden.

Comfort is een groot goed als je veel uur op de weg zit: denk aan goede stoelen (misschien zelfs met lendensteun of stoelverwarming), cruise control, geluidsisolatie en een degelijke audio/Bluetooth carkit voor belletjes. Als representativiteit belangrijk is (je ontvangt klanten, of parkeert vaak bij zakenrelaties), kies dan een auto die past bij je zakelijke uitstraling. Dat hoeft niet meteen een Duitse premium te zijn, maar een nette verschijning met verzorgde lak en interieur doet veel.

Check de fiscale kant als je de auto op de zaak zet: youngtimers (auto's >15 jaar) hebben bijvoorbeeld een gunstige bijtellingsregeling voor ondernemers. Bij import van een zakelijk gebruikte auto kun je soms btw verrekenen als het een BTW-auto is (voor ondernemers relevant).

Vergeet ook niet te kijken naar navigatie en actuele kaarten, of de mogelijkheid zelf je telefoon te koppelen (Android Auto/Apple CarPlay), zodat je tijdens werktrips goed je weg vindt. En als je echt heel veel onderweg bent: misschien is het de investering waard om een auto aan te schaffen met een adaptive cruise control of rijhulpsystemen, die vermoeidheid helpen verminderen.

Ten slotte: als zakelijke rijder kun je onderhoud vaak zakelijk boeken, maar voorkomen is beter dan genezen. Kies dus een auto met een heldere onderhoudshistorie en overweeg eventueel een wat jongere occasion met garantie voor probleemloos rijden, ook al betaal je iets meer.

Extra aandachtspunten bij importauto's

Een flink deel van de occasions op de Nederlandse markt is geïmporteerd. Importauto's kunnen aantrekkelijk zijn door een lagere prijs of rijkere uitrusting, maar ze vergen extra oplettendheid. Hier een aantal zaken om op te letten als de auto een buitenlands verleden heeft:

Controleer of het een importauto is
Vraag het rechtstreeks aan de verkoper en kijk ook zelf via de RDW kentekencheck. Als de eerste toelatingsdatum (datum eerste kenteken) veel ouder is dan de datum eerste afgifte in Nederland, weet je dat de auto geïmporteerd is. Veel online advertentieplatforms vermelden tegenwoordig "importauto" of tonen de vlag van het land van herkomst, maar niet altijd. Weet je het niet zeker, vraag het na.

Kilometerstand & NAP
Zoals genoemd, bij importauto's geeft de RDW geen oordeel over de kilometerstand ("Geen oordeel" in de telling). Dat betekent niet per se dat het foute boel is, maar je hebt minder zekerheid. In sommige landen (zoals Duitsland) bestaat geen centrale kilometerregistratie, wat helaas betekent dat tellerfraude daar vaker voorkomt.

Wees dus extra kritisch: klopt de kilometerstand met de algehele indruk van de auto? Check slijtage van stuur, pedalen, bekleding versus het aantal kilometers. Vraag naar onderhoudsdocumenten en of er misschien dealerhistorie is die de kilometers onderbouwt. Vertrouw je het niet, dan kun je beter verder zoeken.

Uitrusting en uitvoering
Importauto's kunnen afwijkende uitvoeringen hebben. Uitrustingsniveaus (zoals Trend/Titanium, etc.) verschillen per land, zowel qua naam als inhoud. Ga dus niet blind af op de opgegeven uitvoering; controleer welke opties de auto feitelijk heeft.

Het komt voor dat bij importadvertenties bepaalde opties genoemd worden die de auto helemaal niet heeft (omdat Nederlandse voertuigdata automatisch is ingevuld). Andersom kunnen er opties op zitten die niet vermeld staan. Kijk goed naar de foto's en vraag expliciet of specifieke opties aanwezig zijn. Loop bij de bezichtiging je wensenlijstje af: zit de stoelverwarming er nou wel of niet in, heeft deze import wel ESP? Vergelijk dat met Nederlandse specificaties om te weten wat je krijgt.

Schadeverleden en BPM-taxatie
Een belangrijk aandachtspunt: veel importauto's komen naar Nederland omdat ze in het land van herkomst schade hebben gehad en hier goedkoop zijn opgeknapt. Dit gebeurt ook met ex-schadeauto's uit de VS (waar auto's met "total loss" niet meer op de weg mogen, die komen dan naar Europa). Het risico is dat zo'n auto verborgen gebreken heeft of minder veilig is.

Bovendien worden auto's met schade vaak ingevoerd via een taxatierapport om de BPM te verlagen: door de schade laag te taxeren, daalt de restwaarde en betaal je minder BPM. Dit heet import met tegenbewijsregeling.

  • Let op de BPM-gegevens

Sinds 2025 kun je bij RDW onder "Fiscaal" zien welke afschrijvingsmethode is gebruikt en hoeveel BPM er is betaald. Als je ziet dat de betaalde BPM veel lager is dan normaal voor dat type auto, kun je ervan uitgaan dat hij als schadeauto is getaxeerd. Dat betekent dat hij waarschijnlijk forse schade heeft gehad.

Vraag in dat geval inzage in het taxatierapport en details over de schadeherstel. Weigert een verkoper die informatie te geven of doet hij vaag, dan is er waarschijnlijk iets mis. Bedenk dat jij bij een later verkooptraject tegen ditzelfde aanloopt: handelaren zullen bij inruil zo'n auto wantrouwen en minder bieden of zelfs weigeren.

Tips bij importaankoop

  • Vraag naar volledige historie

Net als bij elke auto, maar nu dubbel zo belangrijk. Heeft de auto in het verleden schade gehad? Is er documentatie van onderhoud? Een import zonder duidelijke onderhoudshistorie of kilometerverifieerbaarheid kun je beter niet kopen.

  • Laat een aankoopkeuring doen

Overweeg sterk om bij een import een onafhankelijke aankoopkeuring te laten uitvoeren. Een expert kan vaak sporen van (slecht) schadeherstel ontdekken (kleurafwijkingen, lasnaden, chassismeting) die jij niet ziet. Ook technische mankementen komen zo boven water. Het kost een paar honderd euro, maar kan je behoeden voor een miskoop.

  • Check importdocumenten

Vraag of de originele buitenlandse papieren of onderhoudsfacturen erbij zijn. Soms zie je in buitenlandse onderhoudsboekjes stempels of zelfs rapporten bij Amerikaanse import. Elk puzzelstukje helpt.

  • Contractuele vastlegging

Laat bij een import bij voorkeur in het koopcontract opnemen dat de auto geen bekende schadehistorie heeft en dat de kilometerstand als correct wordt gegarandeerd. Als later toch fraude blijkt (bijv. teruggedraaide teller of verzwegen schade), sta je juridisch veel sterker omdat je zwart-op-wit hebt dat die zaken zijn toegezegd. Wil de verkoper dit niet op papier zetten, beschouw dat als een rode vlag en overweeg af te zien van de koop.

  • Houd rekening met lagere inruilwaarde

We noemden het al: een importauto met schadeverleden of onduidelijke historie kan bij toekomstige verkoop minder waard zijn. Kalkuleer dat in bij je onderhandelingen nu (je mag best een lagere prijs bieden als compensatie voor dat risico).

Kortom, bij een importoccasion is dubbele voorzichtigheid geboden. Het hoeft zeker niet verkeerd te zijn – er rijden zat keurige importauto's rond – maar de kans op gerommel is nu eenmaal hoger. Doe extra onderzoek en laat je niet alleen verleiden door die iets lagere prijs of luxe uitvoering. Transparantie van de verkoper is key: een bonafide verkoper van een import zal open boek spelen en je juist willen overtuigen met bewijs van de goede staat.

Nazorg en onderhoudstips na de aankoop

Gefeliciteerd, je hebt de sleutel van je "nieuwe" gebruikte auto in handen! Maar daarmee eindigt het verhaal niet – goed onderhoud en een beetje nazorg zijn essentieel om lang van je aankoop te kunnen genieten en onverwachte pech te voorkomen.

  • Plan een basis-onderhoudsbeurt in

Tenzij de auto net nog een grote beurt heeft gehad (en je daarvan bewijs hebt), is het verstandig om binnen afzienbare tijd na aankoop de auto een keer door je garage te laten nakijken. Ververs in elk geval de olie en oliefilter (frisse start, dan weet je zeker dat dit op peil is) en laat vitale punten controleren: remmen, vloeistoffen, bandenspanning, distributieriem als die binnenkort moet, etc. Zo begin je met een bekend nulpunt qua onderhoud.

Sommige kopers laten meteen dingen als bougies, luchtfilter en brandstoffilter vernieuwen voor hun eigen gemoedsrust – dat kan geen kwaad en kost meestal niet de wereld. Zeker als de onderhoudshistorie een beetje vaag is, is dit aan te raden (misschien heeft de vorige eigenaar bezuinigd op onderhoud, dat haal jij dan nu in).

  • Volg het onderhoudsschema

Maak je auto blij en hij zal jou blij maken. Houd je daarom aan de periodieke onderhoudsbeurten volgens het boekje (meestal elk jaar of om de ongeveer 15.000 km, wat eerst komt). Zoek uit wanneer de volgende APK is en laat eventueel ruim vóór die datum de auto al checken, zodat je niet op het laatste moment voor verrassingen komt.

Sommige mensen combineren APK meteen met onderhoud jaarlijks – slim, dan sla je twee vliegen in één klap. Gebruik tussen de beurten door je gezond verstand: controleer regelmatig het oliepeil, koelvloeistof en bandenspanning (een keer per maand of voor/na een lange reis bijvoorbeeld). Modernere auto's geven dit soms zelf aan via sensoren, maar eigen ogen erbij houden kan dure motorschade voorkomen.

  • Blijf alert op signalen

Leer je "nieuwe" auto kennen. Let de eerste weken extra op bijgeluiden, vloeistoflekkages op de oprit, of bijvoorbeeld geuren (zoals een olie- of koelvloeistofgeur na een rit). Mocht je toch een gebrek ontdekken dat je eerder niet opviel, onderneem dan direct actie.

Als je bij een dealer met garantie hebt gekocht en er gaat binnen die termijn iets stuk, meld dit dan zo spoedig mogelijk bij de verkoper (liefst schriftelijk per mail, zodat je bewijs hebt van melding binnen de garantieperiode). Bij defecten binnen zes maanden na aankoop is het sowieso slim om meteen aan de bel te trekken vanwege de wettelijke regels rond non-conformiteit.

  • Documenteer onderhoud en kosten

Houd zelf ook bij wat je vanaf nu aan de auto laat doen. Bewaar facturen van reparaties en onderhoudsbeurten. Dit is niet alleen handig voor jezelf, maar verhoogt later de waarde en verkoopbaarheid van de auto (een volgende koper ziet graag een mapje met rekeningen als bewijs van goed onderhoud).

  • Verzorging

Het klinkt misschien triviaal, maar een schone auto gaat langer mee. Houd de auto van binnen en buiten netjes: vuil kan lak aantasten en binnenin kun je met regelmatig stofzuigen en reinigen slijtage tegengaan (zand werkt als schuurpapier op bekleding en tapijt).

Voor de lak is het goed om af en toe te wassen en een waxlaag te zetten – zeker na aankoop als misschien de beschermlaag wat is verdwenen. Roestvorming begint vaak bij kleine beschadigingen; stip steenslagplekjes tijdig aan met een lakstift om roest te voorkomen.

  • Up-to-date blijven

Zorg dat je op de hoogte blijft van eventuele terugroepacties of specifieke issues voor jouw model. Via de kentekencheck kun je soms zien of alle recalls zijn uitgevoerd. Anders kun je je merkdealer bellen met het chassisnummer om na te vragen of er openstaande terugroepacties zijn – die worden kosteloos verholpen, ongeacht of je de auto daar gekocht hebt, want dat is fabrikantplicht.

  • Accessoires en upgrades

Overweeg nuttige extra's die je rijplezier en veiligheid verhogen. Denk aan het installeren van een goede telefoonhouder of carkit als die er niet is (handsfree bellen is verplicht). Of schaf een setje winterbanden aan als je die nog niet kreeg, zeker in Nederland waar winters wisselvallig kunnen zijn.

Een pechhulp abonnement is ook geen overbodige luxe voor een oudere auto – al hoop je het nooit nodig te hebben, het geeft rust dat je hulp kunt inroepen bij pech.

Geniet van je auto

Last but not least, vergeet niet te genieten van je aankoop. Een auto, nieuw of gebruikt, is een stukje vrijheid. Maak af en toe een ritje voor de lol en leer de auto echt kennen. Hoe beter jij weet hoe hij hoort te rijden, hoe sneller je ook merkt als er iets afwijkt.

En als je tevreden bent, deel die ervaring – schrijf misschien een review voor de verkoper of adviseer anderen, net zoals jij nu geprofiteerd hebt van de tips van anderen.

 
Met deze gids ben je goed beslagen ten ijs gekomen en hopelijk trotse eigenaar van een betrouwbare occasion. Veel veilige en plezierige kilometers gewenst!

Bij Auto Financier kun je kiezen uit meer dan 20 duizend occasions van handmatig geselecteerde Nederlandse autodealers. Deze auto's worden geleverd met minimaal 12 maanden garantie. Deze auto's kun je eenvoudig kopen met een autofinanciering. Hoe werkt dat?

  1. Zoek een auto uit op de site of kopieer de link van een auto die je elders hebt gevonden.
  2. Start een anonieme aanvraag op de website op de auto die je hebt gevonden.
  3. Wacht het bericht af en lever aanvullende informatie online aan.
  4. Bij akkoord maak je een afspraak met de dealer en plan je de aflevering in.

 

Download hier de ultieme occasion koopgids

 

Nieuws