Milieuzones, waar moet je op letten bij je volgende auto

Steeds meer Nederlandse steden sluiten vervuilende auto's buiten. Zit jouw huidige auto straks nog in de problemen? En hoe beïnvloedt dit je keuze voor een nieuwe auto?

Een ritje naar de binnenstad van Amsterdam, Utrecht of Den Haag kan je duur komen te staan als je de verkeerde auto hebt. Milieuzones zijn geen toekomstmuziek meer, maar harde realiteit die je portemonnee en vrijheid beperkt. En het wordt alleen maar strenger.

Welke milieuzones zijn er nu in Nederland?

Momenteel hebben 4 Nederlandse steden milieuzones voor personenauto's:

  • Amsterdam (sinds 2020)
  • Utrecht (sinds 2021)
  • Den Haag (sinds 2022)
  • Arnhem (sinds 2019)

Deze zones gelden alleen voor dieselauto's. Benzineauto's mogen alle milieuzones in, ongeacht hun leeftijd of uitstoot.

Let op: Vanaf 1 januari 2025 zijn er ook zero-emissiezones (ZE-zones) bijgekomen voor bestelauto's en vrachtwagens in 14 steden, waaronder Amersfoort, Assen, Delft, Eindhoven, Gouda, Leiden, Maastricht, Nijmegen, Rotterdam, Tilburg en Zwolle.

Euro classificaties uitgelegd: van 0 tot 6

De emissieklasse bepaalt of je een milieuzone in mag. Hoe hoger het cijfer, hoe schoner je auto.

Euro 0 (voor 1992)

  • Geen katalysator
  • Hoogste uitstoot
  • Overal verboden in milieuzones

Euro 1 (1992-1995)

  • Eerste katalysatoren verplicht
  • Loodvrije benzine
  • Nog altijd hoge uitstoot

Euro 2 (1996-1999)

  • Strengere CO-normen
  • Benzineauto's nog toegelaten in meeste zones
  • Diesels vaak al problematisch

Euro 3 (2000-2004)

  • Aparte limieten voor koolwaterstoffen en stikstofoxiden
  • Diesels krijgen eigen NOx-grens
  • Grens voor veel milieuzones

Euro 4 (2005-2009)

  • Eerste roetfilters voor diesels
  • Veel betere katalysatoren benzine
  • Toegang tot "groene" milieuzones

Euro 5 (2010-2014)

  • Roetfilters verplicht voor alle diesels
  • Grote verbetering luchtkwaliteit
  • Toegang tot "blauwe" milieuzones

Euro 6 (2015-heden)

  • Strengste normen tot nu toe
  • Subversies: 6a, 6b, 6c, 6d
  • Overal toegelaten (voorlopig)

Welke auto's komen in de problemen?

Groene milieuzone (Amsterdam, Utrecht, Den Haag)

  • Verboden: dieselauto's met Euro 3 of lager 
  • Toegestaan: dieselauto's Euro 4 en hoger + alle benzineauto's

Blauwe milieuzone (Arnhem)

  • Verboden: dieselauto's met Euro 4 of lager
  • Toegestaan: dieselauto's Euro 5 en hoger + alle benzineauto's

Boete bij overtreding: €120 plus €9 administratiekosten

Welke auto's zijn het meest kwetsbaar?

Diesel personenauto's uit:

  • 2000-2004 (Euro 3): overal verboden
  • 2005-2009 (Euro 4): alleen Arnhem verboden
  • 2010-2014 (Euro 5): nog overal welkom, maar...

Benzineauto's: geen problemen, ongeacht leeftijd

Hoe check je de Euro-status van een auto?

Stap 1: RDW Kentekencheck

Ga naar rdw.nl en vul je kenteken in. Je ziet direct:

  • Emissieklasse van je auto
  • Datum eerste toelating
  • Brandstoftype

Stap 2: Milieuzonecheck Op milieuzones.nl kun je checken:

  • Welke milieuzones je in mag
  • Waar boetes dreigen
  • Toekomstige verscherpingen

Stap 3: Kentekenbewijs controleren

Op de kentekencard staat onder 'Milieuklasse EG-goedkeuring V.9' soms de emissieklasse. Helaas niet altijd ingevuld.

Wat verwachten we de komende jaren?

Daar kunnen we kort in zijn, er zullen meer steden komen met milieuzones.

Plannen of onderzoek voor milieuzones:

  • Maastricht (overweegt milieuzone voor diesels Euro 4+)
  • Nijmegen (onderzoek naar milieuzone hele gemeente)
  • Mogelijk andere grote steden
  • Strengere regels in bestaande zones

De huidige milieuzones worden steeds strenger:

  • 2025: Milieuzones verscherpt - alleen Euro 4 en hoger toegestaan
  • 2027-2030: Verwachting verdere aanscherping naar Euro 5/6
  • Na 2030: Mogelijk volledige dieselverboden in stadscentra

Zero-emissiezones breiden uit

Voor bedrijfsvervoer wordt het al snel onmogelijk:

  • 2025: 14 steden met ZE-zones voor bestelauto's
  • 2026-2030: Uitbreiding naar 30+ steden
  • 2028-2030: Ook zwaardere voertuigen uitgesloten

Hoe zit het in het buitenland?

Antwerpen LEZ (sinds 2017):

  • Diesels Euro 3 en lager: verboden
  • Benzine Euro 1 en lager: verboden
  • Dagpas: €35 (max 12 per jaar)
  • Boete: €150-350

Brussel LEZ (sinds 2018):

  • Diesels Euro 0-4: verboden
  • Benzine Euro 0-1: verboden
  • Dagpas: €35 (max 24 per jaar)
  • Boete: €350

Gent LEZ (sinds 2020):

  • Regels gelijk aan Antwerpen
  • Toekomst: alle diesels verboden vanaf 2031
  • Alle verbrandingsmotoren verboden vanaf 2035

Berlijn Umweltzone:

  • Alleen groene sticker (Euro 4+) toegestaan
  • Geldt voor hele binnenstad
  • Boete: €80 + punt op rijbewijs

Andere Duitse steden: Stuttgart, München, Hamburg hebben vergelijkbare zones met eigen regels.

Belangrijke verschillen:

  • Nederland: controle via kenteken, alleen diesels
  • België: alle motortypes, hogere boetes, dagpassen mogelijk
  • Duitsland: stickersysteem, ook benzine kan verboden zijn

Impact op je volgende autokeuze

  • Voor dieselrijders

Korte termijn (2025-2027):

  • Euro 5/6 diesel nog relatief veilig
  • Let op: steeds minder (bemande) tankstations
  • Hogere wegenbelasting in aantocht

Lange termijn (2030+):

  • Alle diesels waarschijnlijk uitgesloten stadscentra
  • Doorverkoop en inruil wordt moeilijker
  • Verzekeringen mogelijk duurder

Advies: Alleen nog Euro 6d diesels kopen, en alleen als je veel kilometers maakt buitenstads.

  • Voor benzinerijders

Huidige situatie: geen problemen met milieuzones Toekomst: België plant verbod alle verbrandingsmotoren vanaf 2035

Advies: Benzine blijft langer toegankelijk dan diesel, maar bereid je voor op elektrische toekomst.

Elektrisch wordt logische keuze

Voordelen:

  • Toegang tot alle zones, nu en in de toekomst
  • Lagere kosten (geen BPM, wegenbelasting)
  • Subsidies en stimuleringen
  • Groeiend laadnetwerk

Nadelen:

  • Hogere aanschafprijs (maar dalend)
  • Beperktere actieradius (maar groeiend)
  • Laadtijd langer dan tanken

Praktische tips voor nu

Check je huidige situatie

  • RDW-check: weet welke Euro-norm je auto heeft
  • Route-planning: vermijd milieuzones als je auto niet mag
  • Alternatief vervoer: P+R parkings gebruiken bij bezoek stadscentra

Bij nieuwe autokeuze

  • Toekomstbestendig: kies minimaal Euro 6d of elektrisch
  • Gebruikspatroon: rij je veel stedelijk? Kies elektrisch
  • Financiering: houd rekening met snelle waardedaling diesels

Voor het buitenland

  • Informeer vooraf: elke stad heeft eigen regels
  • Europese milieustickers: koop tijdig voor Duitsland/Frankrijk
  • Dagpassen: budget extra kosten in voor België

Bottom line: de verschuiving is onomkeerbaar

Milieuzones zijn niet meer weg te denken uit het Nederlandse straatbeeld. En het wordt alleen maar meer en strenger. De boodschap is duidelijk: wil je over 5 jaar nog zorgeloos alle steden in kunnen rijden, dan is elektrisch de enige toekomstbestendige keuze.

Voor dieselrijders tikt de klok. Euro 3 en lager zijn nu al een probleem. Euro 4 komt in de problemen. Euro 5 heeft nog een paar jaar respijt. Alleen Euro 6d heeft een langere toekomst, maar ook die niet eeuwig.

De impact op je autokeuze is helder:

Diesel: alleen nog voor echte buitengebied-rijders
Benzine: langer houdbaar, maar geen langetermijn-oplossing
Elektrisch: de enige keuze die je overal toegang garandeert

Want het gaat niet meer om óf milieuzones uitbreiden, maar om hoe snel. En of jouw volgende auto daar nog doorheen komt.

 
Controleer altijd de actuele regelgeving op milieuzones.nl en rdw.nl voor de laatste stand van zaken.