Rolls-Royce viert 100 jaar Phantom met Centenary Private Collection - editie
Rolls-Royce heeft een bijzondere editie van de Phantom gelanceerd ter ere van het honderdjarig bestaan van het model. De Phantom Centenary Private Collection is beperkt tot 25 stuks en vertegenwoordigt het meest complexe project dat de Bespoke-afdeling van Rolls-Royce ooit heeft uitgevoerd. Meer dan 40.000 uur werk gingen in deze eerbetoon aan een eeuw luxe.
Een eeuw van verhalen verteld in één auto
De Phantom staat al honderd jaar bekend als het ultieme statussymbool voor de meest invloedrijke mensen ter wereld. Voor deze jubileumeditie dook een recordaantal designers een jaar lang in de rijke geschiedenis van het model. Ze bestudeerden elke generatie Phantom vanaf de jaren 20, van iconische eigenaren tot de mensen binnen Rolls-Royce die het merk hebben gevormd.
Het resultaat: 77 handgetekende motieven die samen het verhaal van de Phantom vertellen. Deze zijn verwerkt in het interieur, exterieur en zelfs de motorkap van de auto. Martina Starke, hoofd Bespoke Design bij Rolls-Royce, noemt het "een waar collectief kunstwerk dat de vaardigheid, ambitie en verbeeldingskracht van iedereen viert."
Hollywood-glamour met champagnekleurige glans
Het exterieur is geïnspireerd op de gouden tijden van Hollywood, toen de Phantom filmsterren naar premieres reed en het symbool van glamour was. De tweetonige lak combineert Arctic White met zwart, beide met een Super Champagne Crystal afwerking.
Deze speciale lak bevat geen gewone glasdeeltjes, maar champagnekleurige partikels. Rolls-Royce verdubbelde bovendien de hoeveelheid voor extra diepte en glans. Het zijpaneel loopt lang door, een verwijzing naar de vloeiende lijnen van de Phantom uit de jaren 30.
Spirit of Ecstasy van massief goud met hallmark
Het meest opvallende detail is de Spirit of Ecstasy op de motorkap. Deze is gebaseerd op de allereerste die ooit op een Phantom werd geplaatst, uit 1925. Het beeldje is gegoten uit massief 18-karaats goud voor stevigheid en vervolgens geplateerd met 24-karaats goud voor een vlekkeloze, niet-aanlopende afwerking.
Uniek: het beeldje werd naar het London Assay Office gestuurd voor testen en hallmarking. Het kreeg een officieel UK-hallmark plus een speciaal ontwikkeld "Phantom Centenary" keurmerk. De basis is afgewerkt met handgegoten wit email met de naam van de collectie.
Ook de "RR" Badge of Honour op de voor-, achter- en zijkant van de auto is voor het eerst uitgevoerd in 24-karaats goud met wit email. De velgen hebben elk 25 gegraveerde lijnen (voor de 25 auto's), samen goed voor 100 lijnen ter ere van het jubileum.
Achterbankje met drie lagen storytelling
De achterbank is geïnspireerd op de beroemde "Phantom of Love" uit 1926, die handgeweven Aubusson-wandtapijten op de stoelen had. De huidige versie vertelt het verhaal van de Phantom in drie lagen.
De eerste laag is een hoogwaardige print met plaatsen en voorwerpen uit de Phantom-geschiedenis, van het oorspronkelijke pand aan Conduit Street in Londen tot olieverfschilderijen van Zuid-Frankrijk door Henry Royce. De tweede laag toont grote Phantoms uit het verleden in fijn getekend detail. De derde laag bestaat uit borduurwerk dat zeven belangrijke eigenaren uit elke generatie abstract weergeeft.
Deze complexe stof werd ontwikkeld in samenwerking met een modeatelier, hun eerste opdracht buiten de haute couture. Het duurde twaalf maanden om de stof te perfectioneren met speciaal aangepaste inkten en technieken.
Het borduurwerk is ontworpen om eruit te zien alsof het met de hand is getekend. De Bespoke-afdeling noemt het "schetsen met draad". Ambachtslieden gebruikten Golden Sands draad in onregelmatige steken om de indruk te wekken dat lijnen boven het oppervlak zweven. Seashell draad in hoge dichtheid voegde textuur en diepte toe. In totaal bevat het kunstwerk meer dan 160.000 steken.
De voltooide stof bestaat uit 45 afzonderlijke panelen die exact zijn uitgelijnd en rond de gebogen vormen van de stoelen zijn geplaatst, met technieken geïnspireerd door Savile Row-kleermakers.
Voorstoel met geheime codenamen
Het leer op de voorstoelen heeft laser-gegraveerd kunstwerk gebaseerd op handtekeningen, als eerbetoon aan het tekenaarsvak. Tussen de motieven zitten symbolische details die de honderdjarige geschiedenis dragen. Een konijn verwijst naar "Roger Rabbit", de codenaam voor de herstart van Rolls-Royce in 2003 na de overname door BMW. Een meeuw is de codenaam voor het Phantom I prototype uit 1923.
Dashboard met 50 aluminium "pagina's"
Het middelpunt van de auto is de "Anthology Gallery" in het dashboard. Deze bestaat uit 50 3D-geprinte aluminium "vinnen" van geborsteld aluminium die door elkaar heen lopen als pagina's van een boek. Elke vin bestaat uit gebeeldhouwde letters die van twee kanten leesbaar zijn en citaten vormen uit een eeuw aan lof voor de Phantom.
Het sculptuur wordt subtiel verlicht door verschuivende belichting die doet denken aan vallend vuurwerk. De geborstelde randen van elke vin creëren reflecties die veranderen met het gezichtspunt van de kijker.
Het meest ingewikkelde houtwerk ooit
De deurpanelen zijn uitgevoerd in gebeitst zwart hout en tonen de belangrijkste reizen uit de Phantom-geschiedenis. Binnen elke compositie lopen geografische kaarten, kronkelende routes, uitgestrekte landschappen, bloemmotieven en afbeeldingen van experimentele auto's door elkaar.
De achterdeuren tonen de kustlijn van Le Rayol-Canadel-sur-Mer, waar Sir Henry Royce zijn winters doorbracht. De rechter voordeur toont het landschap van West Wittering, zijn zomerverblijf op slechts dertien kilometer van de huidige Rolls-Royce fabriek in Goodwood. De linker voordeur herinnert aan de 7.200 kilometer lange reis van de eerste Phantom uit het Goodwood-tijdperk, die Australië doorkruiste vanuit Perth.
Elke compositie combineert drie technieken die Rolls-Royce nog nooit eerder gebruikte: 3D-marqueterie in meerdere richtingen, 3D-inktlagen en 24-karaats bladgoud. De wegen die deze reizen voorstellen, glinsteren in bladgoud van slechts 0,1 micrometer dik. Elke weg is met de hand geknipt en geplaatst.
De achterdeuren bevatten ook flora uit Zuid-Frankrijk: dennen, cipressen, varens en palmen. Een deel van de achterpassagiersdeur toont een van Henry Royce's originele olieverfschilderijen van de regio, vertaald van canvas naar hout. De exacte locaties van zijn huizen (Villa Mimosa in Zuid-Frankrijk en Elmstead in West Wittering) zijn gemarkeerd met een gouden punt van 2,76 millimeter doorsnee.
Sommige details zijn zo klein als 0,13 millimeter, zoals een bootje dat over zee vaart of plaatsnamen op een kaart. Het houtwerk gaat naadloos over in meesterlijk geborduurd leer, waarbij de gouden wegen doorgaan als gouden draad.
Op de klaptafeltjes voor de achterpassagiers staan de Phantom I uit 1925 en de huidige Phantom VIII gegraveerd. Op de achterkant van de tafeltjes zijn deze modellen geborduurd in leer.
Sterrenhemel met 440.000 steken
Het plafond toont een subtiel geanimeerde sterrenhemel met 440.000 steken borduurwerk. Het ontwerp bevat verwijzingen naar de moerbeiboom waar Henry Royce onder werd gefotografeerd in zijn tuin in West Wittering, gezeten met twee naaste collega's.
Het tafereel ontvouwt zich verder met de vierkante bomen in de binnenplaats van het Rolls-Royce hoofdkantoor in Goodwood. Honingbijen zijn in volle vlucht, een verwijzing naar de 250.000 bewoners van de Rolls-Royce bijenstal. Tussen de sterrenbeelden zitten stille eerbetonen aan grote Phantoms uit het verleden, waaronder een vogelmotief dat Sir Malcolm Campbells Phantom II voorstelt, bekend als de "Bluebird".
Verstopt tussen de moerbeibladeren zit een verwijzing naar het slotmechanisme van de kluisdeur bij "The Bank", de geheime ontwerpstudio uit de jaren 90 waar de eerste Phantom van het Goodwood-tijdperk werd ontworpen.
Motorafscherming in Arctic White met goud
Zelfs de 6,75-liter V12-motor krijgt een speciaal ontworpen afdekking in Arctic White met 24-karaats gouden details. Dit eert de moeiteloze kracht die de moderne Phantom heeft gedefinieerd.
De prijs: ver boven de standaard
Over de prijs wordt niet gesproken, maar deze ligt aanzienlijk hoger dan de standaard vanafprijs van €517.750. De 25 exemplaren zijn het resultaat van drie jaar ontwikkeling en meer dan 40.000 uur werk.
Chris Brownridge, CEO van Rolls-Royce Motor Cars: "Dit is een compromisloos kunstwerk dat het verhaal vertelt van Phantom's opmerkelijke leven en de mensen die het hebben gevormd. Een eeuw lang heeft de Phantom-naam het toppunt van Rolls-Royce's capaciteiten uitgedrukt."
Financiering bij Autofinancier.nl
Bij Autofinancier.nl vind je een breed aanbod aan luxe auto's. Ook al is een Rolls-Royce Phantom Centenary niet voor iedereen weggelegd, voor andere premium occasions kun je wel eenvoudig online financiering aanvragen via iDIN en PSD2.
Bekijk het aanbod en vraag binnen een paar minuten een financiering aan. Je ziet direct of je in aanmerking komt, zonder verplichtingen.