Top 5 auto's met de grootste remschijven (en wat kost het om ze te vervangen)

Veel luxe en sportieve SUV’s en hypercars hebben gigantische remschijven. Door het formaat kunnen ze in zware omstandigheden beter hun warmte kwijt en blijven ze ook onder grote druk goed presteren. Dit is niet alleen indrukwekkend bij gebruik en op papier, maar ook prijzig in onderhoud. Hieronder zie je vijf toppers met hun schijfdiameter en een idee van wat een setje remschijven je ongeveer kost.

porsche-cayenne-turbo-remschijven

1. Porsche Cayenne Turbo GT

  • Remschijven voor: 440 mm carbon-keramisch
  • Remschijven achter: 410 mm

Indicatieve kosten voor set (voor + achter): €12.000–15.000

De krachtigste Porsche Cayenne heeft reusachtige keramische remmen om zijn gewicht en snelheid onder controle te houden. Superieure remkracht, maar vervangingskosten zijn pittig.

2. Lamborghini Urus

  • Remschijven voor: 440 mm carbon-keramisch
  • Remschijven achter: 370 mm

Indicatieve kosten voor set: €13.000–16.000

De Lamborghini Urus is een supersportwagen in SUV-vorm en heeft remmen die het geweld aankunnen. Bij intensief gebruik op hoge snelheid blijven ze koel en stabiel.

lamborghini-urus-remschijven-1
rolls-royce-remschijven-0-1

3. Rolls-Royce Cullinan

  • Remschijven voor: 410 mm
  • Remschijven achter: 398 mm

Indicatieve kosten voor set: €6.000–8.000

Rolls-Royce kiest bij de Cullinan niet voor keramisch maar voor grote stalen schijven, wat scheelt in kosten maar nog steeds fors is. Perfect voor zware luxe met stille, betrouwbare remkracht.

4. Aston Martin DBX

  • Remschijven voor: 410 mm
  • Remschijven achter: 390 mm

Indicatieve kosten voor set: €8.000–10.000

Aston Martin’s DBX SUV combineert luxe met sportiviteit. De grote remmen zorgen dat hij veilig tot stilstand komt, ook op bergwegen of bij hogere snelheden.

aston-maertin-dbx-remschijven
bugatti-remschijven-1-1

5. Bugatti Veyron

  • Remschijven voor: 400–420 mm carbon-keramisch
  • Remschijven achter: 400 mm carbon-keramisch

Indicatieve kosten voor set: €50.000–60.000

De Veyron is een hypercar in een andere klasse. Zijn remmen zijn ontworpen om ruim 400 km/u veilig af te remmen. De kosten? Bijzonder exclusief.

Waarom zijn die remmen zo groot (en duur)?

  • Meer remoppervlak = betere vertraging
  • Betere warmteafvoer bij stevig remmen
  • Consistente prestaties, ook bij hoge snelheid
  • Lichtgewicht carbon-keramisch materiaal vermindert gewicht en fading


Goed om te weten

Als je zo’n auto koopt:

  • Hou rekening met hogere onderhoudskosten.
  • Remmen gaan bij normaal gebruik lang mee, maar vervangen is prijzig.
  • Specialisten en merkdealers zijn vaak de enige optie voor service.

Bij AutoFinancier helpen we je graag om jouw droomauto aan te schaffen in combinatie met een autolening. Vind jouw droomauto, doe anoniem en volledig online de aanvraag en wij regelen de rest.