Goedkope Chinese auto goede keuze? Of toch niet zo'n goede deal?

| Geschreven door Laurens
goedkope-chinese-auto-wel-goede-keuze

Je scrollt door het aanbod op AutoFinancier. Een BYD Dolphin voor €28.000. Een Dongfeng Box voor €23.000. Elektrisch, nieuw, vol met techniek. Een Volkswagen ID.3 kost €40.000. Een Renault Megane E-Tech €43.000. De keuze lijkt simpel.

Maar dan ga je inruilen. Drie jaar later. De dealer kijkt naar je Chinese auto en zegt: "Ik geef je €8.000." Voor een auto waar je €28.000 voor betaalde. Geen typfout. Zeventig procent waardedaling in drie jaar.

Welkom bij de werkelijkheid van Chinese elektrische auto's. Goedkoop kopen is makkelijk. Goedkoop blijven rijden is een ander verhaal.

De top 8 goedkoopste Chinese EV's in Nederland

Laten we eerst kijken wat er beschikbaar is. Dit zijn de betaalbare Chinese modellen:

  • Leapmotor T03 - vanaf €18.950
  • MG 3 (hybride, niet volledig elektrisch) - vanaf €23.990
  • Dongfeng Box - vanaf €23.990
  • FIREFLY - vanaf €24.990
  • BYD Dolphin - vanaf €31.990
  • BYD Dolphin Surf - vanaf €32.990
  • Leapmotor B10 - vanaf €34.990
  • MG ZS EV - vanaf €34.990

Dat zijn inderdaad aantrekkelijke prijzen. Een nieuwe elektrische auto voor de prijs van een tweedehands Golf. Maar er zit een addertje onder het gras. Meerdere zelfs.

Probleem 1: Onderdelen zijn er niet (of pas na maanden)

Het grootste probleem met Chinese auto's is niet de kwaliteit. Het is wat er gebeurt als er iets kapot gaat.

Een voorbeeldje uit de praktijk: je MG4 krijgt een tikje. Niets ernstigs, een nieuwe bumper is genoeg. De garage belt het op. Levertijd? Zeven maanden. Dat is geen typ​fout. Zeven. Maanden.

Waarom? Chinese fabrikanten hebben hun distributie niet op orde. Onderdelen komen uit China. Die moeten besteld, verscheept, in​gevoerd en gedistribueerd worden. Dat kost tijd.

In Engeland zijn sommige Chinese auto's al bijna niet meer te verzekeren. Niet omdat ze onveilig zijn, maar omdat verzekeraars geen snelle schadeherstel kunnen garanderen. Een auto die zeven maanden stilstaat na een kleine aanrijding? Daar heeft geen verzekeraar zin in.

En het wordt nog erger. Stel je voor dat je een nieuw merk hebt gekocht. Een Firefly of Dongfeng. Die zijn nog nieuwer op de markt. Als jij over twee jaar een onderdeel nodig hebt en dat merk is inmiddels failliet of gestopt met Europa? Succes met het vinden van die bumper.

Probleem 2: Het servicenetwerk is te klein

MG heeft ongeveer 60 dealers in Nederland. Dat klinkt redelijk. Totdat je beseft dat Volkswagen er 200+ heeft. BMW 100+. Toyota 250+.

Woon je in Amsterdam of Rotterdam? Dan vind je wel een MG-dealer. Woon je in Drenthe of Zeeland? Dan rij je een uur voor een servicebeurt.

En dan hebben we het nog over MG, het grootste Chinese merk hier. Leapmotor? 15 verkooppunten. Dongfeng? 12. BYD? 40.

Dat betekent:

  • Lange ritten voor onderhoud
  • Geen reserveauto dichtbij als je auto defect is
  • Wachttijden voor afspraken (weinig capaciteit)
  • Geen keuze tussen dealers

Probleem 3: Monteurs weten er niets van

Chinese auto's zijn anders gebouwd dan Europese. Andere software, andere elektronica, andere constructie. Een monteur die zijn hele leven Volkswagens heeft gerepareerd, weet niet automatisch hoe een BYD werkt.

Het gevolg? Veel garages accepteren Chinese auto's niet eens. Ze hebben de kennis niet, de tools niet, de documentatie niet. Sommige merken leveren technische handleidingen alleen in het Chinees of slecht vertaald Engels.

Als je auto kapot is, kun je dus niet zomaar naar je vertrouwde garage. Je moet naar een officiële dealer. En die zitten ver weg. En hebben geen tijd. En de onderdelen zijn niet leverbaar.

Probleem 4: Proefrijden? Veel succes

Wil je een Volkswagen proefrijden? Loop een showroom binnen. Er staan er tien. Kies maar.

Wil je een Leapmotor T03 proefrijden? Zoek eerst waar de dichtstbijzijnde dealer is. Bel of ze een auto hebben. Maak een afspraak. Rijd erheen. Hoop dat de auto niet net weg is voor een andere proefrit.

Veel mensen kopen Chinese auto's zonder ze ooit te hebben gezien. Laat staan gereden. Ze vertrouwen op YouTube-reviews en specificaties. Dat is alsof je een huis koopt op basis van foto's. Het kán goed gaan. Maar het risico is groot.

Probleem 5: Fabrikanten kunnen zomaar stoppen

Hoeveel Chinese automerken ken je? BYD, MG, misschien Nio of Xpeng. Maar wist je dat er in China honderden autofabrikanten zijn? De meeste overleven het niet.

In China is er een afschuddingsslag gaande. Te veel merken, te weinig klanten. Veel fabrikanten verdwijnen de komende jaren. De Chinese overheid verwacht dit zelfs en helpt de sterkste merken te overleven.

Wat betekent dat voor jou? Als jij een Dongfeng Box koopt en Dongfeng besluit over twee jaar te stoppen met Europa, zit je met een auto zonder support. Geen updates meer, geen onderdelen, geen garantie.

Dit is niet theoretisch. Dit gebeurt echt. Aiways stopte in 2023. Byton is failliet. Nio heeft het zwaar. Xpeng kampt met problemen. Alleen de grote spelers (BYD, MG/SAIC, Geely) lijken het te redden.

Probleem 6: De restwaarde is dramatisch

Hier wordt het echt pijnlijk. Chinese auto's verliezen harder in waarde dan welke andere auto dan ook.

Koop een Volkswagen ID.3 voor €40.000. Verkoop hem na drie jaar voor €24.000. Verlies: €16.000 (40%).

Koop een BYD Dolphin voor €32.000. Verkoop hem na drie jaar voor €12.000. Verlies: €20.000 (62%).

Waarom? Omdat niemand een tweedehands Chinese auto wil kopen. Te veel onzekerheden. Geen vertrouwen in de service. Angst voor problemen. Lage vraag betekent lage prijzen.

Als je financiert, is dit extra pijnlijk. Je betaalt nog steeds af op een auto die veel minder waard is geworden dan je schuld. Dat heet restschuld. En die is bij Chinese auto's gigantisch.

Probleem 7: Verzekeraars worden zenuwachtig

In Engeland waarschuwen verzekeraars al. Chinese auto's zijn:

  • Makkelijk te stelen (slechte beveiliging)
  • Duur om te repareren (lange wachttijden, dure import)
  • Moeilijk te taxeren (onduidelijke waarde)

Sommige verzekeraars weigeren al Chinese auto's te verzekeren. Andere rekenen fors hogere premies.

In Nederland is dit nog niet zo erg. Maar het komt eraan. Als de problemen met onderdelen en reparaties groter worden, gaan verzekeraars zich terugtrekken. Of premies verhogen.

Probleem 8: Diefstalbeveiliging is zwak

Dit valt veel mensen niet op, maar Chinese auto's zijn makkelijk te stelen. Niet omdat Chinezen dom zijn, maar omdat autodiefstal in China zeldzaam is. Harde straffen en veel camera's zorgen ervoor dat niemand het probeert.

In Europa is dat anders. Hier worden auto's gestolen. En Chinese merken hebben daar niet op geanticipeerd. Zwakkere startonderbrekers, eenvoudigere software, minder beveiligingslagen.

Britse verzekeraars noemen Chinese auto's "het perfecte doelwit" voor dieven. In Nederland is dit nog geen groot probleem, maar dat komt.

Maar ze zijn toch goedkoop?

Ja. Voorlopig. Maar reken eens mee:

Scenario 1: Volkswagen ID.3

Aanschaf: €40.000
Waarde na 3 jaar: €24.000
Verlies: €16.000
Kosten per jaar: €5.333

Scenario 2: BYD Dolphin

Aanschaf: €32.000
Waarde na 3 jaar: €12.000
Verlies: €20.000
Kosten per jaar: €6.667

Je betaalt €8.000 minder bij aanschaf. Maar je verliest €4.000 meer in waarde. Per saldo ben je €1.334 per jaar duurder uit.

En dan hebben we het nog niet gehad over:

  • Hogere verzekeringspremie (mogelijk)
  • Langere stilstand bij schade (gemiste inkomsten)
  • Reiskosten naar verre dealers
  • Stress en gedoe

Zijn er dan helemaal geen voordelen?

Jawel. Anders zou niemand ze kopen.

Techniek: Chinese auto's zitten vol moderne snufjes. Grote schermen, geavanceerde rijhulpsystemen, goede accu's. Technologisch zijn ze vaak beter dan Europese auto's in dezelfde prijsklasse.

Garantie: Veel Chinese merken geven 7 of 8 jaar garantie. Dat is meer dan Europese merken (meestal 2-3 jaar).

Prijs: De aanschafprijs is echt laag. Als je maar drie jaar wilt rijden en daarna weggooit, kan het voordelig zijn.

Design: Chinese auto's zien er futuristisch uit. Ze vallen op. Als je dat wilt, is dat een voordeel.

Voor wie werkt een Chinese EV dan wel?

Eerlijk antwoord? Voor weinig mensen.

Het werkt als:

  • Je hem least (dan is restwaarde iemand anders zijn probleem)
  • Je in een grote stad woont (dealers dichtbij)
  • Je een tweede auto hebt (voor als deze stil staat)
  • Je risico kunt dragen (financieel en mentaal)

Het werkt niet als:

  • Je hem wilt inruilen na 3-5 jaar
  • Je op het platteland woont
  • Je afhankelijk bent van één auto
  • Je zekerheid wilt over service en onderdelen

Wat gaat de toekomst brengen?

China wil dit aanpakken. Vanaf 2026 moeten Chinese fabrikanten een exportlicentie hebben. Die krijg je alleen als je garanties geeft over service, onderdelen en klantenondersteuning.

Dat klinkt goed. Maar het lost de huidige problemen niet op. Als jij nu een Chinese auto koopt, ben jij het proefkonijn. Over vijf jaar is het misschien beter geregeld. Maar dan heb jij al jaren gedoe gehad.

BYD bouwt fabrieken in Hongarije en Turkije. Dat helpt met onderdelen en service. Maar die fabrieken zijn pas in 2026-2027 operationeel. Te laat voor wie nu koopt.

De harde waarheid

Chinese elektrische auto's zijn niet per se slechte auto's. Ze rijden prima. Ze zijn zuinig. Ze zien er goed uit.

Maar het systeem eromheen werkt niet. Geen onderdelen, weinig dealers, slechte restwaarde, onzekere toekomst. Dat maakt ze riskant.

Voor €25.000 koop je een glimmende nieuwe BYD. Drie jaar later krijg je €8.000 bij inruil. Reken maar uit of dat een goede deal is.

Alternatief voor Chinese auto's

Wil je echt elektrisch rijden zonder zorgen? Koop dan een Volkswagen, Renault, Hyundai of Kia. Of desnoods een Europees budget merk zoals Dacia. Ja, ze zijn duurder. Maar je weet wat je hebt. En als er iets kapot gaat, is het morgen gerepareerd.

Of lease. Dan is de restwaarde iemand anders zijn probleem. En kun je na drie jaar gewoon een nieuwe leasen.

Wil je weten wat een betrouwbare elektrische auto per maand kost? Bij Autofinancier.nl vind je merken waar je op kunt rekenen. Je kunt een vrijblijvende aanvraag doen, volledig online en zonder gedoe met loonstroken. Je rijdt al vanaf 100 euro per maand en hebt keuze uit 17.000 auto's, van betrouwbare Japanse en Koreaanse merken tot degelijke Duitse engineering. Bekijk het aanbod, doe een aanvraag, teken digitaal en rijd binnen een paar dagen weg. Zonder het risico dat je onderdelen zeven maanden moet wachten.

Wat klanten van ons vinden

99% van de klanten beveelt Auto Financier aan. De ervaringen van onze klanten delen wij graag met je.

Fantastische ervaring gehad met Auto Financier! Vanaf het eerste contact werden we professioneel begeleid en op de hoogte gehouden van alle stappen. Ze hebben echt hun best gedaan om de beste optie voor ons te vinden. We komen zeker terug!

Prima ervaring, duidelijk communicatie en afspraken. Zeer goed bereikbaar en staan open voor vragen. Kortom doen!

Top service, altijd snel contact en gewoon antwoorden.

Nieuws