Keuzegids: Wel of niet overstappen naar elektrische auto?

| Geschreven door Laurens
ondernemer-elektrische-bedrijfsauto

Je overweegt een andere auto. Elektrisch, benzine of hybride? Vijf jaar geleden was het antwoord simpel: elektrisch was duur en onpraktisch. Nu ligt dat anders. Maar betekent dat ook dat een elektrische auto voor jou de slimste keuze is?

We zetten alle voor- en nadelen op een rij en vergelijken de kosten aan de hand van de Hyundai Kona uit 2023. Deze auto is er in drie uitvoeringen: benzine (1.0 T-GDi), hybride (1.6 GDI HEV) en elektrisch. Precies dezelfde auto, andere aandrijving. Zo zie je het verschil direct.

Elektrisch rijden: de voordelen

Lagere rijkosten Elektrisch rijden kost per kilometer minder dan benzine. Reken op €0,07 per kilometer als je thuis oplaadt tegen €0,43 per kWh. Dat is bijna de helft van wat je met benzine betaalt (€0,13 per kilometer bij €2,- per liter).

Geen onderhoud aan de motor Een elektrische motor heeft geen olie, geen bougies, geen uitlaat en geen koppeling. Minder onderdelen betekent minder slijtage. Remmen gaan langer mee door regeneratief remmen. Onderhoudsbeurten zijn goedkoper en komen minder vaak voor.

Stiller rijden Een elektrische motor maakt nauwelijks geluid. Geen motor die ronkt bij optrekken, geen trillingen bij stoplichten. Je hoort alleen de banden en de wind.

Snelle acceleratie Elektrische motoren leveren direct hun volledige koppel. Dat maakt ze verrassend vlot bij het optrekken, zelfs bij goedkopere modellen.

Geen lokale uitstoot Tijdens het rijden stoot een elektrische auto niks uit. Goed voor de luchtkwaliteit in steden en binnensteden waar steeds vaker milieuzones komen.

Thuis tanken Met een laadpaal thuis laad je de auto op terwijl je slaapt. Geen omrijden naar een tankstation. Heb je zonnepanelen? Dan rijd je goedkoop of zelfs gratis op je eigen stroom.

Elektrisch rijden: de nadelen

Hogere aanschafprijs Een elektrische auto kost meer. Het verschil met een vergelijkbare benzineauto ligt tussen de €5.000 en €15.000. Die investering moet je terugverdienen met lagere rijkosten.

Beperkte actieradius De meeste elektrische auto's hebben een bereik van 200 tot 400 kilometer. Voor dagelijks gebruik is dat genoeg, maar voor lange ritten moet je tussendoor laden. Bij vorst of hoge snelheid daalt het bereik.

Laden duurt tijd Tanken bij een tankstation duurt twee minuten. Snelladen kost minimaal 20 tot 30 minuten voor 80% lading. Thuis opladen aan een gewone laadpaal duurt uren. Dat vraagt planning.

Laadpaal nodig Opladen via een stopcontact is te langzaam. Je hebt een laadpaal nodig, thuis of op locatie. Installatie kost €1.000 tot €2.500. Heb je geen eigen parkeerplaats? Dan wordt het lastig.

Lagere restwaarde De markt voor tweedehands elektrische auto's is onzeker. Chinese merken drukken de prijzen, fabrikanten verlagen regelmatig hun prijzen en nieuwe modellen hebben betere accu's. Dat drukt de waarde van oudere elektrische auto's.

Geen aanhanger trekken Veel elektrische auto's hebben geen trekhaak of een beperkt trekgewicht. Heb je een caravan of aanhanger? Check of het kan en wat het doet met je actieradius.

Wegenbelasting sinds 2025 Het voordeel van geen wegenbelasting is voorbij. Vanaf 2025 betaal je ook met een elektrische auto motorrijtuigenbelasting. Dat maakt elektrisch rijden duurder dan vroeger.

Benzine rijden: de voordelen

Lagere aanschafprijs Benzineauto's zijn het goedkoopst in aanschaf. Voor €15.000 koop je een degelijke occasion. Een elektrische auto voor dat bedrag? Die bestaat niet.

Groot aanbod Verreweg de meeste occasions hebben een benzinemotor. Keuze genoeg in alle prijsklassen, van stadsauto tot gezinsauto.

Tanken is snel In twee minuten staat je tank vol. Tankstations zijn overal en het is bekend terrein. Geen zoeken naar laadpalen of wachten.

Groot bereik Met een tank van 40 liter en een verbruik van 1 op 16 rijd je 640 kilometer. Dat is meer dan de meeste elektrische auto's halen.

Aanhanger trekken kan Benzineauto's hebben vaak een trekhaak of de mogelijkheid om er een te monteren. Trek je regelmatig een aanhanger of caravan? Dan is benzine de praktische keuze.

Benzine rijden: de nadelen

Hogere brandstofkosten Benzine kost rond de €2,- per liter. Bij een verbruik van 1 op 16 betaal je €0,13 per kilometer. Bijna het dubbele van elektrisch rijden.

Meer onderhoud Benzinemodellen hebben olie, filters, bougies en een uitlaat die regelmatig onderhoud vragen. Reken op €500 per jaar aan onderhoud, meer bij grote beurten.

CO2-uitstoot Een liter benzine stoot 2,2 kilo CO2 uit. Voor wie zich druk maakt om het milieu is dat een overweging. Steeds meer steden voeren milieuzones in waar oude benzineauto's niet meer welkom zijn.

Hogere wegenbelasting Benzineauto's betalen meer motorrijtuigenbelasting dan elektrische auto's. Dat scheelt al snel €200 tot €400 per jaar.

Hybride rijden: beste van twee werelden?

Een hybride combineert een benzine- en een elektrische motor. Er zijn drie soorten:

Mild-hybride De elektromotor ondersteunt alleen, je rijdt nooit volledig elektrisch. Scheelt weinig in verbruik.

Full-hybride Je rijdt korte afstanden elektrisch (stad), op de snelweg schakelt de benzinemotor bij. Geen stekker nodig, de accu laadt zichzelf op tijdens het rijden.

Plug-in hybride Grotere accu die je oplaadt met een stekker. Rijd tot 50 tot 80 kilometer elektrisch, daarna neemt de benzinemotor het over.

Voordelen hybride

Lager verbruik dan benzine Door de elektromotor verbruik je minder. Scheelt 20 tot 30% op je brandstofkosten.

Geen laadpalen nodig (behalve plug-in) Bij een full-hybride laadt de accu zichzelf op. Geen gedoe met laadpalen of kabels.

Groter bereik dan elektrisch De benzinemotor springt bij als de accu leeg is. Je bent niet afhankelijk van laadpalen onderweg.

Aanhanger trekken kan De meeste hybrides hebben een trekhaak of kunnen die krijgen. Het trekgewicht is vaak hoger dan bij elektrische auto's.

Nadelen hybride

Duurder dan benzine Een hybride kost €3.000 tot €6.000 meer dan een vergelijkbare benzineauto. Die investering moet je terugverdienen.

Zwaarder en complexer Je hebt twee motoren, een accu en extra elektronica. Dat maakt de auto zwaarder en complexer. Onderhoud is duurder dan benzine.

Plug-in hybride vraagt opladen Zonder regelmatig opladen rijd je een zware benzineauto met hoog verbruik. Dan verlies je alle voordelen.

Wegenbelasting betalen Net als benzine betaal je gewoon motorrijtuigenbelasting. Geen voordeel zoals elektrisch vroeger had.

 
De kosten vergeleken: Hyundai Kona 2023

We vergelijken drie uitvoeringen van dezelfde auto: de Hyundai Kona. Zo zie je precies wat het verschil in aandrijving betekent voor je portemonnee.

Rekensom:

Gebruiksduur: 5 jaar
Kilometers per jaar: 10.000
Totaal: 50.000 kilometer

Hyundai Kona 1.0 T-GDi (benzine)

Specificaties:

  • Vermogen: 120 pk
  • Koppel: 172 Nm
  • Verbruik: 5,4 l/100 km (1 op 18,5)
  • 0-100 km/u: 13,5 seconden
  • Tankinhoud: 47 liter
  • Bereik: 870 kilometer

Kosten:

  • Aanschafprijs: €32.795
  • Restwaarde na 5 jaar: €15.150
  • Waardevermindering per maand: €294
  • Vaste kosten per maand: €167
  • Verzekering: €78
  • Wegenbelasting: €64
  • Overige (pechhulp, etc.): €25
  • Onderhoud per maand: €42
  • Brandstofkosten per maand: €104 (bij €2,- per liter)

Totaal per maand: €607 Totaal per kilometer: 70,9 cent

Hyundai Kona 1.6 GDI HEV (hybride)

Specificaties:

  • Systeemvermogen: 141 pk (105 pk benzine + 43,5 pk elektrisch)
  • Systeemkoppel: 265 Nm
  • Verbruik (theorie): 4,5 l/100 km (1 op 22)
  • Verbruik (praktijk): 4,8 l/100 km (1 op 20,8)
  • 0-100 km/u: 10,9 seconden
  • Topsnelheid: 165 km/u
  • Trekgewicht: 1.300 kg geremd

Kosten:

  • Aanschafprijs: €35.295
  • Restwaarde na 5 jaar: €17.550
  • Waardevermindering per maand: €296
  • Vaste kosten per maand: €183
  • Verzekering: €86
  • Wegenbelasting: €72
  • Overige: €25
  • Onderhoud per maand: €44
  • Brandstofkosten per maand: €89

Totaal per maand: €612 Totaal per kilometer: 72,0 cent

Hyundai Kona Electric 48,4 kWh

Specificaties:

  • Vermogen: 156 pk
  • Koppel: 255 Nm
  • Verbruik: 16,4 kWh/100 km
  • Bereik (theorie): 377 km
  • Bereik (praktijk): circa 300 km
  • 0-100 km/u: 9,5 seconden
  • Snelladen: 100 kW (0-80% in 23 minuten)
  • Normaal laden: 4 uur

Kosten:

  • Aanschafprijs: €36.995
  • Restwaarde na 5 jaar: €16.400
  • Waardevermindering per maand: €357
  • Vaste kosten per maand: €174
  • Verzekering: €88
  • Wegenbelasting: €61 (sinds 2025)
  • Overige: €25
  • Onderhoud per maand: €33
  • Stroomkosten per maand: €71 (bij €0,43 per kWh)

Totaal per maand: €635 Totaal per kilometer: 74,2 cent

Wat zegt deze vergelijking?

De benzineversie is het goedkoopst: €607 per maand. De hybride zit daar vlak boven met €612. De elektrische versie is met €635 per maand het duurst.

Maar:

Jarenlang was elektrisch goedkoper door lage stroomkosten en geen wegenbelasting. Dat plaatje is veranderd:

  • Stroomkosten zijn gestegen van €0,20 naar €0,43 per kWh
  • Sinds 1 januari 2025 betaal je wegenbelasting voor elektrische auto's
  • De restwaarde van elektrische auto's daalt door goedkope nieuwe modellen

Wanneer is elektrisch toch interessant?

  • Je hebt zonnepanelen en laadt thuis (stroomkosten veel lager)
  • Je rijdt meer dan 20.000 km per jaar (brandstof versus stroom scheelt dan meer)
  • Je gebruikt de auto zakelijk (lagere bijtelling)
  • Je woont in een stad met milieuzones

Wanneer kies je hybride?

  • Je wilt zuiniger rijden dan benzine maar geen laadpaal
  • Je trekt regelmatig een aanhanger
  • Je rijdt zowel stad als snelweg
  • Je wilt geen zorgen over bereik

Wanneer blijf je bij benzine?

  • Budget is belangrijk (laagste aanschafprijs)
  • Je rijdt weinig kilometers per jaar
  • Je hebt geen laadpaal en kunt er geen krijgen
  • Je wilt geen risico lopen op hoge afschrijving

Checklist: past een elektrische auto bij jou?

Rijd je vooral korte ritten? Als je dagelijks minder dan 100 kilometer rijdt, is een elektrische auto ideaal. Thuis opladen volstaat.

Heb je een eigen parkeerplaats? Voor een laadpaal heb je een vaste plek nodig. Parkeer je op straat? Dan wordt het lastig.

Kun je thuis laden? Woon je in een huurhuis of flat? Check of je een laadpaal mag plaatsen. Zonder eigen laadpaal wordt elektrisch rijden duur en omslachtig.

Heb je zonnepanelen? Dan wordt elektrisch rijden veel aantrekkelijker. Je rijdt goedkoop op je eigen stroom.

Maak je vaak lange ritten? Ga je regelmatig meer dan 300 kilometer in één keer? Dan moet je tussendoor laden. Dat kost tijd.

Trek je een caravan of aanhanger? Check of een elektrische auto dat kan. Veel modellen hebben geen trekhaak of beperkt trekgewicht.

Hoeveel kilometers rijd je per jaar? Boven de 20.000 kilometer per jaar verdien je de hogere aanschafprijs sneller terug. Onder de 10.000 kilometer wordt het lastig rendabel.

Wat is je budget? Elektrische auto's zijn duurder in aanschaf. Die investering moet je kunnen dragen. Check ook de verzekering en wegenbelasting.

De toekomst

De markt verandert snel. Batterijen worden beter, goedkoper en hebben meer bereik. Laden gaat sneller. Tweedehandsmarkt wordt volwassener.

Maar ook: milieuzones breiden uit. Gemeenten beperken toegang voor benzine- en dieselauto's. Over vijf jaar is een elektrische auto wellicht geen keuze meer, maar een noodzaak.

Andere auto's binnen handbereik met autofinanciering

Elektrisch, hybride of benzine: bij autofinancier.nl regel je de financiering voor je nieuwe auto. Kies uit 23.000 occasions en vraag direct een autofinanciering aan. Het voordeel van een occasion is dat de kop eraf is en hij de hoogste afschrijving al achter de rug heeft. Je ziet meteen wat het per maand kost, zonder gedoe.

Nieuws