Plug-in hybrides in 2025: waarom ze nu juist interessanter worden
De regels zijn veranderd. Plug-in hybrides krijgen geen korting meer op de wegenbelasting. Sterker nog: door hun extra gewicht betaal je zelfs meer. Logisch dat veel mensen zich afvragen of deze auto's nog wel de moeite waard zijn.
Het antwoord? Ja, maar om andere redenen dan voorheen.
De wegenbelasting valt tegen, de aanschafprijs valt mee
Waar je meer betaalt aan wegenbelasting, bespaar je flink op de aanschafprijs. Plug-in hybrides stoten minder CO2 uit, waardoor de BPM veel lager uitvalt. Dat scheelt al snel duizenden euro's bij aanschaf.
En die lagere aanschafprijs werkt door in alles wat daarvan afhangt. Je auto schrijft minder af. Je betaalt minder rente. Je verzekeringspremie daalt. Bij financial lease betekent dit een lagere maandlast dan je zou verwachten.
Zonnepanelen maken het verschil
Heb je zonnepanelen op je dak? Dan wordt het nog interessanter. Je laadt je auto gratis op met je eigen stroom. Geen brandstofkosten voor korte ritten naar je werk, de kinderen wegbrengen of boodschappen doen.
Veel plug-in hybrides halen tegenwoordig 50 tot 80 kilometer op een volle accu. Voor veel mensen dekt dat hun dagelijkse gebruik volledig.
Chinese plug-in hybride modellen
Chinese volledige elektrische modellen hebben te maken met flinke importheffingen, deze extra heffingen zijn echter niet van toepassing op hybride modellen. Dat is de reden dat er steeds meer hybride Chinese modellen op de Europese markt komen. Een voorbeelden is de BYD Seal U DM-i.
Fabrikanten hebben weinig keuze
Europa dwingt autofabrikanten om hun CO2-uitstoot drastisch te verlagen. Wie die doelstellingen mist, betaalt torenhoge boetes. Dat betekent dat fabrikanten steeds meer inzetten op hybride en elektrische modellen.
Het aanbod van gewone benzine- en dieselauto's krimpt snel. Wil je straks nog een nieuwe auto, dan kom je bijna niet meer om een vorm van elektrificatie heen.
Wanneer loont een plug-in hybride niet?
Rijd je vooral lange afstanden zonder mogelijkheid om te laden? Dan haal je weinig voordeel uit de elektrische motor. Je sleept dan vooral extra gewicht mee, wat je brandstofverbruik juist verhoogt.
Ook zonder eigen laadmogelijkheid thuis of op het werk valt het voordeel weg. Laden bij publieke laadpalen kost geld en tijd.
Vergeleken met een elektrische auto heb je met een plug-in hybride meer vrijheid. Je actieradius is veel groter - geen stress over laadpalen op lange ritten. En trek je een caravan of aanhanger? Dan is een plug-in hybride vaak de betere keuze. Elektrische auto's verliezen veel bereik bij het trekken.
Het mooiste: je rijdt elektrisch wanneer het kan, en schakelt automatisch over op benzine wanneer het nodig is. Geen planning vooraf, geen zoeken naar laadpalen onderweg.
Maar er zit ook een keerzijde aan. In een plug-in hybride zitten twee complete aandrijfsystemen. Dat betekent dubbel zoveel onderdelen die stuk kunnen gaan. Zowel de elektromotor en accu kunnen problemen geven, als de gewone benzinemotor. Meer onderdelen betekent potentieel hogere onderhoudskosten.
Top 5 populaire PHEV modellen
| Model | Aantal 1e helft 2025 |
| LYNK & CO 01 1.5 PHEV | 25.825 |
| Ford Kuga 2.5 PHEV | 24.761 |
| Mitsubishi Outlander 2.0 PHEV | 21.931 |
| Volvo XC60 Plug in Hybrid | 21.876 |
| Volvo XC40 Twin Engine Recharge | 18.185 |
De rekening voor jouw situatie
Of een plug-in hybride voor jou uitkomt, hangt af van je rijgedrag en woonsituatie. Rijd je vaak korte afstanden? Heb je zonnepanelen of goedkope stroom thuis? Kun je op je werk laden? Dan kan het flink schelen in je maandelijkse kosten.
Bij AutoFinancier.nl berekenen we graag wat een plug-in hybride jou kost vergeleken met andere opties. Zo weet je zeker of je de juiste keuze maakt voor jouw situatie.