Wat betekent de Chinese overproductie voor Nederlandse autokopers?

| Geschreven door Laurens
opkomst-chinese-automerken

China heeft de grootste auto-industrie ter wereld, vooral op het gebied van elektrische auto’s. Maar de groei is doorgeschoten: autofabrikanten bouwen veel meer auto’s dan Chinezen kopen. Provincies blijven fabrieken subsidiëren om banen te behouden, waardoor productiequota belangrijker zijn geworden dan echte vraag.

Het resultaat: enorme voorraden, dalende prijzen en merken die op papier verkopen registreren om targets te halen. Dealers moeten noodgedwongen stunten en veel fabrikanten draaien verlies.

Wat gaat er mis?

Drie ontwikkelingen spelen een hoofdrol:

1. Overcapaciteit

China kan tientallen miljoenen auto’s meer bouwen dan de markt nodig heeft. Modellen blijven maanden op parkeerplaatsen staan.

2. Prijsoorlogen

Merken stunten met kortingen. Vooral EV-merken concurreren elkaar kapot. Kleine fabrikanten staan op omvallen.

3. Nepverkopen

Om productie-eisen te halen worden auto's soms geregistreerd of verzekerd zonder dat ze zijn verkocht. Een deel verdwijnt in de grijze markt of wordt met minimale kilometers als occasion doorverkocht.

Waarom is dit belangrijk voor Nederlandse autokopers?

1. Druk op prijzen van elektrische auto’s

Als Chinese fabrikanten hun overschotten willen exporteren, kan dat de prijzen van elektrische auto’s in Europa verder drukken. Dat kan aantrekkelijk zijn voor particuliere kopers die een betaalbare EV zoeken.

2. Strengere Europese regels

De EU onderzoekt al of Chinese EV’s oneerlijk goedkoop zijn door staatssteun. Hogere importheffingen liggen op tafel. Kopers kunnen te maken krijgen met prijsschommelingen, afhankelijk van politiek beleid.

3. Risico op merkfaillissementen

Door consolidatie zullen waarschijnlijk veel Chinese merken verdwijnen of fuseren. Voor Nederlandse kopers betekent dat: onzekerheid over garantie, onderdelen en restwaarde.

4. Grotere keuze in EV’s

De komende jaren komen er meer Chinese modellen naar Europa. Denk aan BYD, MG, Zeekr, Xpeng, Jaecoo en nieuwe namen. Door de overproductie kunnen die merken hun aanwezigheid verder vergroten en een scherpe.


De Chinese auto-industrie draait op volle toeren, maar de markt kan het niet meer bijbenen. Overproductie en prijsdruk zetten het hele systeem onder spanning. Voor Nederlandse autokopers kan dit zowel voordelen (lagere prijzen, meer aanbod) als risico’s (onzekerheid over merken, prijsfluctuaties) opleveren.

 

Nieuws