Wat is de top 5 beste off-road auto allertijden? En wat zijn nu de beste 4WD's?

Je ziet ze steeds vaker op de weg: auto's met vierwielaandrijving en een stoere uitstraling. Maar welke modellen zijn nu echt goed als je van het asfalt af gaat? We zetten de beste off-road auto's op een rij. Eerst de legendes die de tand des tijds hebben doorstaan, daarna de modellen die je vandaag nog kunt kopen.

Wat maakt een auto een echte off-roader?

Voordat we de lijst induiken: niet elke SUV met vierwielaandrijving is een terreinauto. Echte off-roaders hebben een paar dingen gemeen:

Ladderchassis: Een stevig frame onder de auto, veel sterker dan de zelfdragende carrosserie van gewone auto's.

Lage gearing: Een extra korte versnelling voor moeilijk terrein, zodat je met veel kracht langzaam vooruit komt.

Flinke bodemvrijheid: Minimaal 20 centimeter ruimte onder de auto, zodat je over rotsen en kuilen heen komt.

Vierwielaandrijving: En dan niet alleen voor grip op gladde wegen, maar met de mogelijkheid om de kracht precies te verdelen over alle wielen.

Nu je weet waar je op moet letten, beginnen we met de klassiekers.

 
Top 5 beste off-road auto's allertijden

1. Jeep Wrangler
De koning van het terrein. De Wrangler stamt af van de militaire Jeeps uit de Tweede Wereldoorlog en is sindsdien het symbool van off-road rijden geworden. Wat maakt hem zo goed? Het verwijderbare dak en de portieren, de solide assen voor en achter, en het feit dat hij gebouwd is om gesloopt te worden zonder te breken.

De huidige generatie rijdt een stuk comfortabeler dan vroeger, maar verliest niks van zijn kunnen. Met een bodemvrijheid van 26 centimeter, een oprijhoek van 45 graden en de mogelijkheid om door 85 centimeter water te rijden, is er weinig wat deze auto tegenhoudt.

2. Toyota Land Cruiser
Vraag aan iedereen die regelmatig in afgelegen gebieden werkt welke auto het betrouwbaarst is, en het antwoord is bijna altijd: Land Cruiser. Deze Japanse werkpaard bouwt Toyota al sinds 1951 en heeft een reputatie waar je op kunt rekenen.

De Land Cruiser gaat niet kapot. Punt. Er zijn verhalen genoeg van exemplaren met een half miljoen kilometer op de teller die nog steeds elke dag gebruikt worden. Dat maakt hem de favoriet in gebieden waar je niet even naar de garage kunt rijden als er iets mis is.

3. Land Rover Defender
De Britse tegenhanger van de Jeep. De originele Defender, gebouwd van 1983 tot 2016, was spartaans maar onverwoestbaar. Met zijn hoekige design en praktische aanpak was hij decennialang de keuze voor iedereen die door modder en water moest.

In 2020 kwam Land Rover met een compleet nieuwe Defender. Veel luxer, veel comfortabeler, maar nog steeds met alle eigenschappen die een echte terreinwagen moet hebben: luchtvering die tot 29 centimeter hoog kan, permanente vierwielaandrijving en de mogelijkheid om door 90 centimeter diep water te rijden.

4. Mercedes-Benz G-Klasse
Ontworpen in de jaren 70 als militaire auto, uitgegroeid tot statussymbool. De G-Klasse, of G-Wagen, heeft zijn rechthoekige vorm behouden maar is van binnen getransformeerd tot luxe paleis.

Het bijzondere aan de G: hij heeft drie differentieelsloten. Voor, midden en achter. Dat betekent dat alle vier de wielen 100% van de kracht kunnen krijgen als dat nodig is. Weinig auto's kunnen dat, en het maakt de G tot een beest in zwaar terrein.

5. Ford Bronco
De Amerikaanse klassieker. Ford bouwde de Bronco van 1966 tot 1996 als concurrent voor de Jeep. Met een verwijderbaar dak, solide assen en krachtige V8-motoren was het de auto voor wie door de woestijn of de bergen wilde.

Na 25 jaar stopzetting bracht Ford in 2021 een nieuwe Bronco uit. Modern, maar met respect voor het origineel. Het blijft een echte terreinauto met ladderchassis, maar nu met moderne techniek en comfort.

 
Top 5 beste off-road auto's van 2025 

1. Jeep Wrangler
Ja, hij staat ook bovenaan bij de nieuwste modellen. Simpelweg omdat er weinig veranderd is aan het concept. Je kunt in 2025 nog steeds een Wrangler kopen die je mee kunt nemen naar de zwaarste terreinen.

Het mooie: Jeep heeft de Wrangler niet modern gemaakt door zijn karakter te veranderen. De laatste versie heeft een 4xe plug-in hybride optie met 380 pk, maar behoudt het ladderchassis, de solide assen en de verwijderbare portieren. Je krijgt het beste van twee werelden: moderne techniek in een bewezen concept.

Prijs: vanaf ongeveer €60.000

2. Toyota Land Cruiser
De nieuwe Land Cruiser is net terug in Nederland na een paar jaar afwezigheid. Lichter, moderner, maar met dezelfde betrouwbaarheid waar Toyota om bekend staat.

Deze generatie heeft permanente vierwielaandrijving met een sperdifferentieel, maar is nu ook verkrijgbaar met hybride aandrijving. Daarmee verbruikt hij minder dan zijn voorgangers, maar kan hij nog steeds tot 3.500 kilo trekken en door zwaar terrein ploegen.

Prijs: vanaf ongeveer €70.000

3. Ford Ranger
De bestverkochte pick-up van Europa. De Ranger combineert werkpaard met moderne techniek. Met een laadvermogen van ruim een ton en een trekgewicht tot 3.500 kilo is het de auto voor wie echt iets moet vervoeren.

Voor terreinwerk heeft de Ranger inschakelbare vierwielaandrijving met lage gearing, een bodemvrijheid van 23 centimeter en beschermplaten onder de motor en differentieel. De Raptor-versie gaat nog een stapje verder met langere vering en 26 centimeter bodemvrijheid.

Prijs: vanaf ongeveer €45.000 (Double Cab)

4. Land Rover Defender
De nieuwe Defender uit 2020 heeft bewezen dat een moderne terreinauto niet per se spartaans hoeft te zijn. Het is de meest luxe auto in deze lijst, maar verliest daardoor niet zijn kunnen.

Met luchtvering die 29 centimeter hoog kan, drie differentieelsloten en een bodemvrijheid die je zelf kunt aanpassen, kom je overal. Doorwaadvermogen: 90 centimeter. En dat met de kwaliteit en het comfort van een luxe SUV.

Prijs: vanaf ongeveer €75.000

5. Suzuki Jimny
De underdog. Klein, licht en wendbaar, maar gebouwd zoals het hoort: met ladderchassis en lage gearing. De Jimny weegt maar 1.100 kilo en komt daardoor op plekken waar grotere auto's blijven steken.

Door zijn compacte formaat is de Jimny ook ideaal voor smalle paden en bospaden. Met een bodemvrijheid van 21 centimeter en inschakelbare vierwielaandrijving is het de bewezen allrounder voor wie niet per se een grote auto wil, maar wel off-road capaciteiten.

Prijs: vanaf ongeveer €30.000 (bestelwagenversie, personenversie niet meer nieuw verkrijgbaar in Nederland)

 
Waar let je op bij het kiezen van een off-road auto?

Budget: Een echte terreinauto begint rond de €30.000 voor een Suzuki Jimny, maar kan oplopen tot ver boven de €100.000 voor een volledig uitgeruste Mercedes G-Klasse of Land Rover Defender.

Gebruik: Ga je af en toe een bospad op, of moet je echt door modder en over rotsen? Voor licht terrein is een Jimny of Dacia Duster prima. Voor zwaar werk kijk je naar een Wrangler, Defender of Land Cruiser.

Verbruik: Terreinauto's zijn niet zuinig. Reken op 1 op 10 tot 1 op 13 voor dieselmodellen. Hybride versies halen iets betere cijfers, maar blijven dorstig door hun gewicht.

Onderhoud: Toyota en Suzuki staan bekend als de meest betrouwbare. Land Rover en Mercedes zijn duurder in onderhoud. Jeep zit daar tussenin.

 
Off-road auto met autofinanciering

Bij autofinancier.nl regel je makkelijk de financiering voor je nieuwe terreinauto. Je kiest uit 23.000 occasions en vraagt direct een autofinanciering aan. Geen gedoe, gewoon duidelijk. Liever zakelijk leasen? Check dan FinancialLeaseZZP.nl.

Of je nu kiest voor een kleine Jimny of een grote Land Cruiser, je weet direct waar je aan toe bent. Kijk op de website welke auto's beschikbaar zijn en bereken meteen wat het per maand kost.