4 redenen waarom elektrische auto's goedkoper zijn in onderhoud (en 4 redenen waarom niet)

| Geschreven door Laurens
nadelen-en-voordelen-onderhoud-elektrische-auto4445

Elektrische auto’s staan bekend als stil, snel en schoon — maar hoe zit het met het onderhoud? Zijn ze écht goedkoper dan brandstofauto’s? In veel gevallen wel, maar er zijn ook verrassende uitzonderingen. We zetten 4 besparende voordelen én 4 mogelijke nadelen op een rij.

eletromotor-minder-onderdelen3724

1. Minder bewegende onderdelen = minder kans op slijtage

Een traditionele brandstofauto heeft meer dan 2.000 bewegende onderdelen, terwijl een elektrische auto er vaak minder dan 20 heeft. Geen bougies, geen olie, geen distributieriem, geen uitlaat. Minder onderdelen betekent minder dingen die kapot kunnen gaan of vervangen moeten worden.

2. Remmen slijten veel minder snel

Elektrische auto’s gebruiken zogeheten regeneratief remmen. Daarbij wordt er afgeremd op de elektromotor (die energie terugwint), in plaats van op de remschijven. De fysieke remmen worden daardoor veel minder belast. Resultaat: remblokken en -schijven gaan vaak twee keer zo lang mee.

remmen-elektrische-auto-slijten-minder3738
interieur-filter-zelf-vervangen3801

3. Klein onderhoud kun je zelf doen

Bij sommige merken, zoals Tesla, krijg je zelfs instructies om eenvoudige onderhoudswerkzaamheden zelf uit te voeren. Denk aan het vervangen van interieurfilters of ruitenwisserbladen. Dat bespaart flink op arbeidskosten bij de garage.

4. Geen traditionele transmissie

Versnellingsbakken bij brandstofauto’s zijn duur in onderhoud én gevoelig voor slijtage. Bij elektrische auto’s is er vaak slechts één vaste overbrenging nodig.
➤ Ter vergelijking: een revisie van een DSG-automaat bij een Volkswagen Golf kost al snel €2.000 tot €3.000. Die kosten heb je bij een elektrische auto simpelweg niet.

geen-reperatie-dure-transmissie3815

Hoewel elektrische auto’s bekendstaan om hun lage onderhoudskosten, zijn er ook aandachtspunten die juist kunnen zorgen voor hogere uitgaven. Deze kostenposten worden vaak over het hoofd gezien door kopers, maar kunnen in de praktijk flink oplopen. We zetten ze voor je op een rij:

banden-elektrische-auto-slijtensneller3829

1. Snellere bandenslijtage

EV’s zijn zwaarder en hebben meer trekkracht. Dat betekent: banden slijten sneller, vooral bij sportieve rijstijl. Bovendien gaan ze door het hogere gewicht ook vaker lek. Een set nieuwe banden voor een Tesla Model 3 kost gemiddeld €700 – €1.000.

2. Accuproblemen = hoge kosten

Hoewel EV-accu’s gemiddeld 8-10 jaar meegaan, kan een defect een dure grap zijn.
➤ Voorbeeld: een nieuwe accu voor een Nissan Leaf kost zo’n €6.000 tot €8.000. Gelukkig vallen veel accuproblemen nog onder fabrieksgarantie.

accu-vervangen-elektrische-auto4323
over-the-air-updates-voordeligste3852

3. Updates niet altijd op afstand

De meeste EV’s krijgen over-the-air software-updates. Maar bij sommige modellen moet je nog steeds naar de dealer voor grotere updates of foutcodes. Dat kost tijd én geld.

4. Zware belasting op ophanging

De combinatie van hoog gewicht en direct koppel zorgt voor meer belasting op de draagarmen en wielophanging. Bij modellen als de Tesla Model S zijn problemen met draagarmen en stuurkogels inmiddels een bekend pijnpunt.

 

draagarmen-tesla-gevoelig-voor-slijtage3901

In de basis is een elektrische auto dus goedkoper in onderhoud, zeker door minder slijtage en lagere onderhoudsfrequentie. Maar houd wél rekening met hogere kosten voor banden, de ophanging en — in zeldzame gevallen — de accu. Een goede voorbereiding helpt je de juiste keuze te maken.

Overweeg jij een elektrische auto te kopen op afbetaling? Bereken jouw maandlasten op Autofinancier.nl en ontdek wat mogelijk is binnen jouw budget.

- p/m

Nieuws