Autoverkoopcijfers september 2025: Benzine stort in, hybride wint
September 2025 laat een interessant beeld zien. De autoverkoop herstelt zich langzaam, maar de verschuiving naar elektrisch rijden stagneert. Tegelijkertijd zakt benzine compleet in elkaar en maakt diesel een onverwachte comeback.
Laten we de cijfers doorlopen.
De totaalmarkt: eindelijk weer groei
In september werden 32.199 nieuwe auto's verkocht. Dat is 4,4% meer dan september vorig jaar. Eindelijk weer groei na maanden van krimp.
Over heel 2025 tot nu toe is er nog steeds een achterstand van 2,9%. We hebben 269.953 auto's verkocht, vorig jaar waren dat er 278.154. Maar de kloof wordt kleiner. Als oktober, november en december goed blijven, kunnen we zelfs boven 2024 uitkomen.
Waarom dat herstel? Vooral omdat de lease-markt aantrekt. Bedrijven vervangen hun wagenpark weer na een paar stille jaren. En particulieren die wachtten met een aankoop, beginnen nu door te bijten.
Elektrisch? Niet meer zo hard
Hier wordt het interessant. Elektrische auto's groeien nog steeds, maar het tempo valt tegen.
De cijfers:
September 2025: 11.971 elektrische auto's
September 2024: 12.413 elektrische auto's
Verschil: -3,6%
Voor de tweede maand op rij daalt de EV-verkoop. Augustus was ook al minder dan vorig jaar. Dat is nieuw. Jarenlang kende elektrisch rijden alleen maar groei.
Over heel 2025 staan we op 93.768 elektrische auto's. Dat is nog steeds 3,9% meer dan vorig jaar (90.220). Maar dat percentage wordt elk kwartaal kleiner. In het eerste kwartaal groeiden we nog met 7,9%. Nu zakt het weg naar 3,9%.
Het marktaandeel van elektrisch is 34,7%. Vorig jaar was dat 32,4%. Dus ja, elektrisch groeit nog. Maar niet zo hard meer als we gewend waren.
Benzine is bijna dood
De grootste verschuiving? Benzine stort compleet in.
Benzineverkoop januari-september:
2025: 40.230 auto's
2024: 62.493 auto's
Verschil: -35,6%
Lees dat nog eens. Meer dan een derde minder. Benzine is aan het uitsterven.
Waarom? Drie redenen:
Fiscaal oninteressant: Benzine heeft de hoogste bijtelling. Voor zakelijk rijden is het financieel onverstandig.
Hogere brandstofkosten: Benzine is duurder dan diesel of laden. Op lange termijn ben je meer kwijt.
Alternatieven zijn beter: Hybride rijdt zuiniger. Elektrisch is fiscaal aantrekkelijker.
Waarom zou je nog benzine kiezen?
Er zijn maar twee groepen die nog benzine kopen:
- Mensen die een hele oude auto vervangen (en goedkoop willen)
- Liefhebbers van bepaalde sportmodellen
Voor de rest? Benzine is voorbij.
Hybride wint hard
De grote winnaar van 2025? Hybride.
Hybride verkoop januari-september:
2025: 131.613 auto's
2024: 120.641 auto's
Verschil: +9,1%
Bijna 11.000 auto's meer. Hybride is nu goed voor bijna de helft van alle verkochte auto's.
Waarom is hybride zo populair?
Voor particulieren:
- Zuiniger dan benzine (1 op 20-25 in plaats van 1 op 15)
- Geen laadpaalproblemen (je tankt gewoon benzine)
- Goedkoper dan volledig elektrisch
- Fijn stadsrijden door elektrische ondersteuning
Voor zakelijk rijders:
- Lagere bijtelling dan benzine
- Minder range-stress dan elektrisch
- Praktisch voor lange ritten
Hybride is de gulden middenweg. Niet zo groen als elektrisch, niet zo duur als elektrisch, niet zo ouderwets als benzine.
Diesel maakt een comeback (ja, echt)
Dit is verrassend. Diesel groeit.
Diesel verkoop januari-september:
2025: 3.515 auto's
2024: 3.150 auto's
Verschil: +11,6%
Het zijn kleine aantallen. Diesel is nog maar goed voor 1,3% van de markt. Maar de trend is opvallend.
Wie koopt er nog diesel?
- Mensen die heel veel kilometers maken (boven de 30.000 per jaar)
- Bedrijven met bestelwagens en zware auto's
- Caravantrrekkers (elektrisch trekt slecht, benzine is te dorstig)
Voor die groepen is diesel nog steeds de goedkoopste optie. Ja, het is slecht voor het milieu. Ja, de bijtelling is hoog. Maar voor heel veel kilometers is diesel gewoon het meest betaalbaar.
LPG is dood
LPG stort volledig in.
LPG verkoop januari-september:
2025: 826 auto's
2024: 1.650 auto's
Verschil: -49,9%
De helft minder. LPG verdwijnt langzaam uit Nederland. Te weinig tankstations, te weinig nieuwe modellen, te weinig interesse. Over een paar jaar is het waarschijnlijk helemaal weg.
Welke merken winnen?
Kia is veruit het grootste merk van 2025 met 10,6% marktaandeel. Toyota (7,4%) en Volkswagen (7,3%) volgen.
Waarom wint Kia?
- Sterke hybride-modellen (Niro, Sportage)
- Goede elektrische auto's (EV6, EV3)
- 7 jaar garantie (dat vertrouwen geeft)
- Scherpe prijzen
- Aansprekend design
Kia doet alles een beetje goed. Niet de beste in één categorie, maar overal bovengemiddeld. En dat werkt.
Tesla Model Y was in september de best verkochte auto. Dat is opmerkelijk, gezien de dalende EV-verkoop. Maar Tesla blijft populair bij mensen die echt elektrisch willen.
Wat betekent dit voor jou?
Als je nu een auto koopt, koop dan geen benzine. Tenzij je echt weinig rijdt (minder dan 10.000 km per jaar) of een hele goedkope auto zoekt. Voor de rest is benzine financieel dom.
Kies hybride als:
- Je niet wilt laden
- Je lang wilt rijden zonder stops
- Je een praktische gezinsauto zoekt
- Je fiscaal voordeel wilt maar niet full-elektrisch durft
Kies elektrisch als:
- Je een laadpaal hebt (thuis of op werk)
- Je vooral korte ritten maakt
- Je maximaal fiscaal voordeel wilt
- Je milieuoverwegingen hebt
Kies diesel als:
- Je meer dan 30.000 km per jaar rijdt
- Je een caravan trekt
- Je vaak zware ladingen vervoert
De occasionmarkt profiteert
Interessant detail: de verkoop van occasions steeg in september met 54%. Dat is gigantisch.
Waarom? Nieuwe auto's zijn duur geworden. Een nieuwe hybride kost al snel €35.000-€45.000. Elektrisch begint bij €30.000 maar loopt ook snel op.
Veel mensen kiezen daarom voor een jonge occasion van 2-3 jaar oud. Je betaalt €10.000-€15.000 minder, en de auto is nog prima.
Als je financiert, maakt dat verschil. €35.000 financieren kost je ongeveer €690 per maand over 5 jaar. €25.000 kost je €490 per maand. Dat scheelt €200 per maand, €2.400 per jaar.
De voorspelling voor 2025
Als september en het derde kwartaal het tempo aanhouden, eindigen we 2025 ongeveer gelijk aan 2024. Misschien zelfs iets hoger.
De verwachting is dat elektrisch verder groeit, maar langzamer. Hybride blijft de grote winnaar. Benzine blijft krimpen. Diesel stabiliseert op een laag niveau.
Over vijf jaar rijdt Nederland waarschijnlijk voor 50% hybride, 40% elektrisch en 10% overig. Benzine is dan echt marginaal.
Top 5 best verkochte automerken in Nederland (januari-september 2025)
1. Kia
Verkocht: 28.733 auto's
Marktaandeel: 10,64%
Groei t.o.v. 2024: +5,2%
Positie 2024: #1
2. Toyota
Verkocht: 20.026 auto's
Marktaandeel: 7,42%
Groei t.o.v. 2024: -12,1%
Positie 2024: #3
3. Volkswagen
Verkocht: 19.842 auto's
Marktaandeel: 7,35%
Groei t.o.v. 2024: +20,6%
Positie 2024: #5
4. Škoda
Verkocht: 17.112 auto's
Marktaandeel: 6,34%
Groei t.o.v. 2024: +18,2%
Positie 2024: #8
5. BMW
Verkocht: 16.818 auto's
Marktaandeel: 6,23%
Groei t.o.v. 2024: +3,7%
Positie 2024: #6
Jouw volgende auto
Wil je weten wat jouw ideale auto per maand kost? Bij Autofinancier.nl kun je een vrijblijvende aanvraag doen. Volledig online, zonder gedoe met loonstroken. Je rijdt al vanaf 100 euro per maand en hebt keuze uit 17.000 auto's, van zuinige hybriden tot moderne elektrische modellen. Bekijk het aanbod, doe een aanvraag, teken digitaal en rijd binnen een paar dagen weg in een auto die bij deze tijd past.