Deze motoren staan bekend om dure distributieproblemen, zit die van jou erbij?

| Geschreven door Laurens
distributieriem-of-distributieketting-vervanegn

De distributieriem of distributieketting is een cruciaal onderdeel van je motor. Maar wat doet het precies, wat is het verschil tussen de twee en waar moet je op letten bij onderhoud of vervanging?

Wat doet een distributieriem of ketting?

De distributieriem of -ketting zorgt voor de timing tussen de krukas en de nokkenas(sen), zodat de in- en uitlaatkleppen op het juiste moment openen en sluiten. Dit is essentieel voor een goed draaiende motor.

distributieriem-vs-distributieketting4919


Sommige motoren hebben een natte distributieriem, die in motorolie loopt. Deze slijt minder snel, maar is kostbaarder om te vervangen.

Wat is een distributiespanner?

De spanner houdt de riem of ketting op de juiste spanning. Zonder goede spanning kan de riem of ketting gaan klapperen of zelfs overslaan. Meestal worden bij een vervanging ook de spanner en meelooprollen vervangen.

Wat gebeurt er als de distributie defect raakt?

Riem of ketting breekt: De motor raakt direct van tijd. In motoren met een interferentiemotor (bijna alle moderne motoren) kunnen de zuigers de kleppen raken, wat leidt tot zware motorschade.

Spanner of rol loopt vast: De riem kan verbranden, breken of tanden verliezen, met vergelijkbare schade tot gevolg.

Dit kan duizenden euro’s aan schade opleveren. Op tijd vervangen is dus essentieel.

Hoe weet je of er een probleem is met je distributie?

Let op deze signalen:

Vermogensverlies of ploffend geluid: De motor trekt slecht of loopt onregelmatig. Mogelijk is de distributie ‘een tandje versprongen’.

Zoemend of jankend geluid bij gas geven (ook bij stilstand): Kan duiden op een versleten lager in de spanner of meelooprol.

Ratelend geluid bij koude start: Vooral bij distributiekettingen wijst dit vaak op een versleten ketting of spanner.

Motorlampje brand: Soms geeft een uitgerekte distributie ook een foutmelding in je boardcomputer, uit laten lezen geeft vaak duidelijkheid.

Als je twijfelt: laat een specialist luisteren. Geluiden vanuit de distributiekant zijn zelden een goed teken.

Wanneer distributie vervangen?

Distributieriem: Afhankelijk van het merk en type motor tussen de 60.000 en 180.000 km of elke 5–10 jaar.

Distributieketting: Geen vaste vervangingsinterval, maar kan uitrekken of problemen geven rond 150.000 tot 250.000 km.

Spanner en rollen: Advies is om deze altijd mee te vervangen met de riem of ketting. 

De exacte interval vind je in het onderhoudsboekje of op onderhoudsschema’s van de fabrikant.

werking-distributieriem-uitgelegd0716

Bekende motoren met distributieproblemen

Deze motoren staan bekend om distributie-issues:

Peugeot / Citroën 1.2 PureTech – Natte distributieriem slijt vroegtijdig.
Ford 1.0 EcoBoost – Problemen met natte distributieriemen.
BMW / Mini 1.6 THP – Kettingproblemen door uitrekken.
Volkswagen 1.4 TSI (oude generatie) – Ketting rekt uit en ratelt.
Renault 1.2 TCe – Riem breekt vaker dan gemiddeld.

Check goed welk type motor in jouw auto ligt!

Distriebutieriem of -ketting, jij bent nu ook op de hoogte

De distributieriem of ketting is geen onderdeel waar je op kunt bezuinigen. Wacht niet tot het te laat is, want de schade bij falen is vaak fors. Weet je niet zeker of jouw motor een riem of ketting heeft, of wanneer hij vervangen moet worden? Vraag het na bij je garage of zoek het op via het chassisnummer.

De autobedrijven die op AutoFinancier worden weergegeven, zijn zorgvuldig geselecteerd op kwaliteit, service en garantie. Koop je daar een auto met financiering via AutoFinancier, dan ben je verzekerd van een gecontroleerde distributieriem of -ketting en waar nodig wordt deze vóór aflevering vervangen. Bekijk hier het aanbod.

Nieuws