De top 5 duurste autoreparaties
Als je een bijzondere auto rijdt dan kan een motorlampje of bijgeluid uit motor of transmissie al snel zorgen voor een flinke kostenpost. Hoe flink? Dat lees je hier in de top 5 duurste autoreparaties.
1. Porsche 918 Spyder – motorschade: €245.000
De Porsche 918 Spyder is een technisch meesterwerk met een hybride V8-motor die 887 pk levert. Maar als deze motor het begeeft, ben je verder van huis dan je lief is. Een complete motorvervanging kost omgerekend zo'n €245.000, exclusief BTW. Door de complexiteit van het hybride systeem en de beperkte beschikbaarheid van onderdelen is dit een van de duurste autoreparaties ter wereld. Gelukkig zijn er maar 918 exemplaren gebouwd, dus de kans dat je deze rekening onder ogen krijgt is klein.
2. LaFerrari – hybride batterij: €183.000
De LaFerrari combineert een V12-motor met een elektrische aandrijflijn voor 963 pk totaalvermogen. Wanneer het hybride batterijpakket defect raakt, sta je voor een rekening van ongeveer €183.000. Het batterijsysteem is zo gespecialiseerd dat alleen Ferrari zelf de reparatie kan uitvoeren. Door het beperkte aantal geproduceerde exemplaren (499 stuks) zijn de onderdelen schaars en de expertise zeldzaam.
3. Bugatti Veyron – groot onderhoud: €100.000
De Bugatti Veyron vraagt om een jaarlijks groot onderhoud dat maar liefst €100.000 kost. Dit bedrag omvat niet alleen een volledige inspectie van alle systemen, maar ook vier nieuwe banden en een complete set nieuwe velgen. De speciale Michelin Pilot Sport PAX-banden zijn ontwikkeld om de extreme snelheden van de Veyron (meer dan 400 km/u) aan te kunnen. De velgen moeten tegelijk met de banden vervangen worden vanwege de enorme krachten die erop werken.
4. Ferrari 458 – versnellingsbak: €36.000
De Ferrari 458 Italia is uitgerust met een geavanceerde dubbele-koppeling versnellingsbak. Bij een defect ben je €36.000 armer voor een complete vervanging. Het probleem? De versnellingsbak zit zo dicht tegen de motor gemonteerd dat de hele achterkant van de auto gedemonteerd moet worden. De arbeidskosten maken dan ook een groot deel van de totaalprijs uit. Een revisie is vaak geen optie bij ernstige schade.
5. Lamborghini Aventador – koppeling: €21.465
Ook de Lamborghini Aventador presenteert een stevige rekening als de koppeling aan vervanging toe is. Voor het vernieuwen van de koppelingsplaat en drukgroep betaal je €21.465. De complexiteit van de V12-motor en de middenmotor-opstelling maken deze ogenschijnlijk simpele reparatie tot een kostbare klus. De koppeling moet gemiddeld om de 30.000 kilometer vervangen worden, afhankelijk van je rijstijl.
Financiering van exclusieve auto's
Deze voorbeelden laten zien dat het bezit van een supercar verder gaat dan alleen de aanschafprijs. Onderhoudskosten kunnen een veelvoud zijn van wat je bij een reguliere auto gewend bent. Bij AutoFinancier.nl adviseren we altijd goed na te denken over de Total Cost of Ownership, inclusief onderhoud, verzekering en afschrijving.
Voor wie toch van deze automotive iconen wil genieten: overweeg een financial lease constructie waarbij onderhoudskosten vooraf begroot en gespreid kunnen worden. Of zorg minimaal voor een ruim onderhoudsfonds naast je maandelijkse financieringslast.